mar_io pisze:
Super że po prawie miesiącu dalej idziesz z projektem, świetnie się czyta Twoje relacje. Powodzenia.
Dziękuję
Nadszedł czas na ostateczne sprawdzenia, zanim zacznę wykonywać kolejne przekroje i elementy.
Moment lądowania
Jest to układ z przednim punktem podparcia, czyli lądowanie na dwa punkty - podwozie tylne
Patrząc na rzut z boku - stojący samolot, ma kąt natarcia (samolotu/modelu) +12 stopni.
Załącznik:
Zrzut ekranu 2022-03-7 o 21.16.04.png [ 303.76 KiB | Przeglądany 7724 razy ]
Teraz pora na udowodnienie tego, co napisałem kilka postów wcześniej, że klapy w modelu tego samolotu, nie są przydane do wychylania w dół.
Ze względu na małe liczby Reynoldsa zwichrzenie tego skrzydła jest nieliniowe i dość specyficzne.
Lądując na dwa punkty, muszę mieć kąt natarcia modelu > 12 stopni, czyli np. +12,5
Tak wygląda rozkład kąta natarcia skrzydła (wzdłuż) rozpiętości, dla kąta natarcia modelu +12,5 stopnia.
Załącznik:
Zrzut ekranu 2022-03-8 o 18.01.29.png [ 178.54 KiB | Przeglądany 7724 razy ]
Krzywa niebieska - kąt natarcia wzdłuż rozpiętości.
Ten wykres, to sumaryczny: kąt natarcia modelu + indukowany kąt natarcia (na minus) + zwichrzenie
Krzywa czerwona - kąty zwichrzenia wzdłuż rozpiętości.
Jak widać klapa występuje w maksimum wielkości kąta natarcia. Wychylenie klapy w dół zwiększa współczynnik siły nośnej, ale zmniejsza krytyczny kąt natarcia - czyli przeciągnięcie skrzydła następuje w tym miejscu.
Wiadomo, że aby zwiększyć kąt natarcia lotu latającego skrzydła, trzeba wychylić elevon w górę.
Załącznik:
Zrzut ekranu 2022-03-8 o 18.48.08.png [ 256.55 KiB | Przeglądany 7724 razy ]
Aby nie ograniczać elevonów w zakresie lotek, planuję wykorzystać klapy wyłącznie do wychylenia w górę, w celu zwiększenia kąta natarcia do lądowania.
Jak widać zwichrzenie, które na końcówce ma -5 stopni, jest jak najbardziej słuszne, zwłaszcza do fazy lądowania.
Projektując model, należy go przeliczyć, aby można było nim wylądować w przypadku awarii zespołu napędowego.
Jest w porządku, można rysować dalej.
Cały czas się zastanawiam, o czym jeszcze nie pomyślałem.
