Mała przerwa w relacji ale czasami testowałem co nieco

Wracając do modelu - po złapaniu końcówki skrzydła i próbie skręcania nie wydało mi się ono zbytnio wiotkie. Po sprawdzeniu serw lotek okazało się że lewe serwo się poluzowało i ruszało się w gnieździe - stąd flatter w ostatnim locie (kolejne testy przy dużej prędkości potwierdziły to).
Wiotkie za to okazały się napędy lotek. Już raz je zmieniałem lecz jeszcze zbyt mało. Długie ramię plus przegub - nie jest to dobre połączenie.
Załącznik:
279.JPG [ 34.04 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
280.JPG [ 33.77 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Snap kulowy zastąpiłem zwykłym snapem wraz z nagwintowanym aluminiowym popychaczem - teraz jest dużo sztywniej
Załącznik:
281.JPG [ 35.95 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Liczyłem że tutaj leżała przyczyna obniżonej skuteczności lotek przy dużych prędkościach ale nie do końca - co prawda jest lepiej ale ciągle źle.
Zamontowałem kamerę na modelu aby mieć pogląd na skrzydło podczas nurkowania i wykonałem kilka lotów. Okazuje się że skrzydła nie skręcają się a tylko uginają (poniżej zdjęcia ze skrajnych ugięć)
Załącznik:
282.jpg [ 42.23 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
283.jpg [ 31.85 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Zakładam więc, że to ugięcie a nie skręcenie wpływa na obniżoną skuteczność lotek przy dużych prędkościach. Opiszę to co mam na myśli w dwóch słowach. Przy normalnym locie model z przodu wygląda następująco:
Załącznik:
284.png [ 8.09 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Wychylając lewą lotkę do góry (prawa w dół) model winien przechylić się na lewe skrzydło
Załącznik:
285.png [ 9.09 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Jednakże przy wiotkim skrzydle, wypór na lotkach zamiast pochylać cały model - pochyla najpierw płaty (na rysunku przesadziłem z kątami dla przejrzystości)
Załącznik:
286.png [ 11.48 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Przy tak wychylonych lotkach model powinien przechylić się na lewe skrzydło. Ale również przy takim ustawieniu płatów - model musi przechylić się na prawe skrzydło (siła nośna na lewym, poziomym skrzydle jest większa niż na prawym). Wg mnie właśnie te przeciwstawne siły powodują b.słabą reakcję na lotki.
Przed lotami, obciążałem skrzydło podparte na końcówkach dodatkową masą modelu. Ugięcie spore ale wytrzymałościowo jeszcze ok. Przyjrzałem się więc skrzydłom i stwierdziłem że to nie do końca one są tutaj winne. Najbardziej winnym jest tutaj łącznik skrzydeł (a właściwie łączniki). Na nich ugięcie jest największe. Przy zastosowaniu dwóch prętów węglowych Ø5 [mm], gdy złożyłem płaty dodałem jeszcze rurkę Ø6 [mm] właśnie ze względu na ugięcie. Okazuje się to jednak niewystarczające. To jednak nie jest 2 metrowy szybowiec o masie kilo coś... Cóż, ponad 3 metry i 2 [kg] masy robią swoje.
Też nie przemyślałem tematu, bo o ile wytrzymałość na rozciąganie dla węgla i stali można porównywać to już moduł Younga (wielkość określająca sprężystość materiału) jest pona 2 krotnie mniejszy, a biorąc pod uwagę wzór na strzałkę ugięcia wychodzi jeszcze więcej (mnożona wartość w mianowniku).
Reasumując - muszę zwiększyć łączniki skrzydeł. Nieco kłopotliwy temat ale do zrobienia.
Podczas testów trochę polatałem modelem. W spokojnym powietrzu nie "czuć" wiotkich skrzydeł. Nigdy nie miałem modelu z klapami ale muszę powiedzieć że to rewelacja

Nie sądziłem, że aż tak dobrze mogą działać. Lądowanie na punkt nie stanowi żadnego problemu. Klapy ustawione do lądowania (tryb lądowania na przełączniku) dodatkowo, w razie potrzeby, mogę regulować obrotowym potencjometrem. I nie ma że model nie doleci czy tam poleci za daleko. Niektórzy ustawiają klapy na drążku gazu - na pewno łatwiej operować ale ja osobiście na gazie wolę mieć gaz

I na koniec przydługawego wpisu kilka zdjęć.
Załącznik:
287.JPG [ 200.7 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
288.JPG [ 128.1 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
289.JPG [ 68.54 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
290.JPG [ 28.88 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
291.JPG [ 38.57 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
292.JPG [ 38.12 KiB | Przeglądany 19575 razy ]
Załącznik:
293.JPG [ 48.89 KiB | Przeglądany 19575 razy ]