Mistrzostwa Polski w Inowrocławiu 5 - 15 sierpnia 1937
Poniższy tekst jest tłumaczeniem francuskiej wersji raportu z zawodów, nadesłanej przez płk. A.Chramca, dyrektora generalnego Aeroklubu RP prof. D. Bryntowi, który powyższy raport przesłał naszej gazecie.
Celem V. Mistrzostw Polski było zbadanie możliwości rozwoju szybownictwa w Polsce w warunkach nizinnych oraz warunków dla szybownictwa panujących w północno - zachodniej części kraju. Uzyskane przez pilotów rezultaty, publikowane w wydawanych codziennie w czasie trwania zawodów biuletynach informacyjnych wykazały, że warunki panujące na Pomorzu oraz w okolicach Poznania są zadziwiająco dobre, a samo latanie wymaga o wiele mniej wysiłku niż w rejonie Karpat.
Istotą zawodów były loty długodystansowe, a główny nacisk położono na przeloty z określonym miejscem lądowania. Wybór miejsca lądowania pozostawiono uznaniu pilotów pod warunkiem, że będzie nim oficjalne, uznane w Polsce i istniejące w wykazach lotnisk lądowisko. zdobycie wysokiej punktacji wymagało od pilotów nie lada umiejętności i własnej inwencji. Liczyło się nie tylko wykonanie jak najbardziej poprawnych lotów, ale również lądowanie na właściwym lotnisku, nawet mimo nie osiągnięcia wszystkich, zaplanowanych wcześniej celów. Biorąc pod uwagę fakt, że znaczną część uczestników zawodów stanowili młodzi i niedoświadczeni piloci, uzyskane wyniki były bardzo satysfakcjonujące.
W artykule opisano zasady rozgrywania zawodów. Punkty były przyznawane za osiągnięcie minimum 50 km. dystansu oraz wysokości 1000m. Za loty z określonym miejscem lądowania dodawano 30% pokonanego dystansu. W lotach grupowych, w celu uczestnictwa w nich, piloci przed startem musieli indywidualnie wyrazić zgodę. W skład grupy wchodziły dwa lub trzy szybowce. Lot zostawał uznany za grupowy wtedy, gdy odległość między szybowcami po lądowaniu wynosiła nie mniej niż 2,5m. (wydawca czasopisma dodaje, że prawdopodobnie jest to pomyłka drukarska - prawdopodobnie chodzi o 2,5 km.) Za loty grupowe przyznawano dodatkowe punkty. Za loty w trójkach - 25% dla każdego zawodnika, za loty w dwójkach - 10%. Jeśli z trzech startujących w locie grupowym tylko dwóch osiągnęło zamierzany cel, lot uznawany był za dwójkowy. Lot zawodnika, który nie zdołał osiągnąć zakładanego celu, liczony był jako indywidualny.
W lotach wysokościowych punktacja liczona była indywidualnie. Zliczanie punktów odbywało się nie od wysokości wyczepienia z holu, lecz od momentu, w którym szybowiec zaczynał nabierać wysokości w locie samodzielnym. Przyznawano też punkty za osiąganie wysokości w lotach dystansowych. Po poszczególnych konkurencjach komisja sędziowska klasyfikowała zawodników osobno za lot długodystansowy i wysokościowy. Wyniki zawodów przedstawiały się następująco:
- za lot długodystansowy - Aeroklub Lwowski - Adam Dziurzyński - 313 km - Inowrocław - Ożarów (9.08.1937)
- dla konstruktora, którego szybowiec osiągnął najdłuższy dystans - inż. Wacław Czerwiński - PWS 101
- Indywidualne nagrody za loty długodystansowe:
Tadeusz Góra - 493 pkt
7 innych pilotów - od 472 do 296 pkt.
- indywidualne nagrody za loty wysokościowe
E. Makowski - 40 pkt
7 innych pilotów - od 35 do 15 pkt.
Nagroda honorowa organizacji sportów akademickich, której członek będący studentem uczelni politechnicznej zdobył największą ilość punktów - Politechnika Warszawska - M. Urban - 464 pkt.
Wszystkie starty w zawodach były startami holowanymi. Odbywały się z następujących wysokości:
- w dniach 5, 6, 7, 10, 12 i 15.08 - 500m
- 8.08. - 700 m przed 14tą, 800m po 14tej
- 9 i 11.08. - 600m
- 13.08 - 950m przed 11tą, 800m po 11tej.
Do zawodów zgłoszono:
2x PWS 101
6x Orlik
3x CW5
6x SG-3 bis
1x SG-3
1x SG-7
2x WOS
8x Komar
1x Mewa
Z 30 zawodników 12 było z aeroklubów Warszawskiego, Poznańskiego, Lwowskiego, Krakowskiego i Pomorskiego. Pozostali uczestnicy reprezentowali 4 różne szkoły szybowcowe.
_________________
Pozdrawiam

Paweł
Załącznik:
12 Dec 1937-1.jpg [ 171.84 KiB | Przeglądany 13894 razy ]
Załącznik:
12 Dec 1937-2.jpg [ 172.71 KiB | Przeglądany 13894 razy ]
Załącznik:
12 Dec 1937.pdf [4.25 MiB]
Pobrany 727 razy