Krok pierwszy - obliczenia.
Z góry zaznaczam , że nie jest to jakaś wiedza tajemna, nic skomplikowanego. Ogólnie jest zawarta w książkach Pana Niestoja i Schiera. Ameryki nie odkrywam. Obliczenia , które tutaj przedstawię są zaczerpnięte z tych właśnie publikacji przyprawione moimi doświadczeniami.
Aby zaprojektować w miarę sprawnie latający model, w tym przypadku szybowiec, musimy zdecydować sie jak duży ma być. Chodzi głównie o rozpiętość. Pisałem wcześniej, że szybowiec powinien mieć, aby był szybowcem, wydłużenie płata ok 10. Jak to liczymy? W przypadku skrzydeł prostokątnych, dzielimy całkowitą rozpietość przez cięciwę płata. I tak dla przykładu, nasze skrzydełko ma mieć 150 cm, czyli cięciwa wyniesie 15 cm. Wartość 10 jest, powiedzmy minimalną wartością, oczywiście może być więcej. W ten sposób otrzymujemy pierwszy jakże istotny parametr naszgo przyszłego modelu - cięciwę płata. Do tej wartości wszystkie obliczenia będą się odnosić.
Wracamy do naszego projektu. Zakładam rozpiętość 200cm. Wydłużenie więcej niż 10. Cięciwa 18 cm. Rozpiętosć jednego płata zakładam 98 cm, to dla wygody technologicznej, listewki mają 100 cm. Przy płacie prostokątnym, jego powierzchnia wyniesie 35,3 dm^2. Teraz przyjmujemy odległość krawędzi spływu skrzydła od krawędzi natarcia statecznika poziomego. Tutaj zakładamy wielkość od 2,2 cięciwy do 2,5 cięciwy płata. W przypadku ADW1 wynosi 4,2 dm. Wyliczamy ramię statecznika poziomego. Do 4,2 dm dodajemy odległość punktu leżącego w 25% cięciwy płata od krawedzi spływu - w tym przypadku 1,35 dm - i odległosć punktu leżącego w 25% cięciwy statecznika poziomego od krawędzi jego natarcia - w tym przypadku przyjmujemy cięciwę 10 cm, czyli odległosć wyniesie 2,5 cm. Ramię statecznika wyniesie: 4,2 dm + 1,35dm+0,25dm=5,8 dm. Używam [dm] w tym przypadku. Mamy, powierzchnię skrzydeł, cięciwę, ramię usterzenia poziomego, czas wyliczyć powierzchnię statecznika poziomego.
Najistotniejszym parametrem podczas projektowania, który później w sposób kapitalny wpływa na stateczność modelu, jest współczynnik stateczności podłużnej - symbol "A". W modelach rc szybowców staram się , aby ten współczynnik nie był niższy niż 0,5, to jest moje doświadczenie. Dla wersji A ADW1 wsp "A" zaplanowałem w wartości ok 0,54.
Niżej jest skan wstepnego projektu, wyliczenia podstawowych wymiarów modelu. Napewno pojawią się pytania, ok. Pytajcie. Myślę, że skan wiele wyjaśni, ale nie wszystko
Dodatkowo zamieszczam skan kartki papieru, na którym możecie zobaczyć w jaki sposób robię projekt wstępny modelu /sama idea/... jakiś stary
. Wszystkie widoczne sylwetki są w skali 1:10, dla zachowania proporcji, później przenoszę to na kalkę. Niestety Cada nie znam, nie umiem, za stary jestem :lol
Podsumowując:
dla przyjętej powierzchni skrzydeł, ramienia usterzenia, powierzchnia statecznika poziomego wyniesie 6,0dm^2, co da wsp A 0,54.
edit
wymieniłem mój kulawy skan obliczeń na przygotowany przez zdziśka19, super, dzięki za pomoc
_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007pozdrawiam
milo