Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 20:40

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 145 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Następna
Autor Wiadomość
Post: 24 lut 2012, o 16:34 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Dyskusja w HP, momentami ostra, za nami, czas przejść do konkretów.
Zaproponowałem jako pierwszy projekt forumowy, moją konstrukcję "40bis". Robocza, mam nadzieję tymczasowa nazwa ADW1.
Może jednak parę słów wstępu. Chciałbym w tym pierwszym poście wytyczyć, może inaczej, zaproponować taką swoistą "mapę" naszych wspólnych działań, aby doprowadzić ten projekt do szczęśliwego końca. Model jest już zaprojektowany i zbudowany, dlatego cofnę się do pierwszej fazy projektowania, czyli obliczeń i analiz. Tak aby temat był pełny i wyczerpujący. Z przyczyn obiektywnych pominę fazę wymyślania "designu", ale wszelkie zmiany, czy poprawki w wyglądzie zgłaszane przez zainteresowanych napewno zostaną uwzględnione.
Podsumowując, pierwszy krok to wyliczenia i analizy technologiczno-materiałowe z przybliżoną analizą ciężarów. Drugi krok, wykonanie rysunków ogólnych i warsztatowych. Trzeci, budowa. Czwarty, regulacja i oblot. Oczywiście w każdym z etapów należy brać pod uwagę przewidywane wyposażenie, serwa, system sterowania /35MHz, czy 2,4 GHz/, napęd, zasilanie.
Proponuję trzy wersje płata, tak aby każdy miał mozliwość wyboru konfiguracji w zależności od możliwości warsztatowo-materiałowych. Kadłub we wszystkich ten sam.
Wersja A -plat prostokątny, profil S3021, wznios pojedyńczy 2/3st
Wersja B -płat prostokąktno-trapezowy, profil S3021, wznios podwójny 1st+2st
Wersja C -płat trapezowy profil SD7037, wznios pojedyńczy 2st
Oczywiście profile do wersji to moja propozycja, można je dowolnie zmieniać, ewentualnie stosować inne.
System sterowania lotki, ster kierunku i ster wysokości.
Model konstrukcji tradycyjnej, balsa, sosna, sklejka.
Wielkość, proponuję bazową rozpiętość do 200cm.... To narazie chyba wszystko.
Na koniec jeszcze raz fotka, tak żeby było na co popatrzeć :)


Załączniki:
P1050138.jpg
P1050138.jpg [ 91.81 KiB | Przeglądany 21577 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lut 2012, o 16:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 lut 2012, o 21:58
Posty: 28
Lokalizacja: Myszków
Milo jeszcze mógłbyś powiedzieć parę słów na temat profili płatów.
To znaczy, jakie są różnice pomiędzy nimi, który płat do czego jest lepszy i dlaczego.
To uprości wybranie płata przyszłym zainteresowanym budową.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lut 2012, o 17:01 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Moje doświadczenia z profilami opisałem w "Elementarzu". Tylko na temat tych profili mogę się wypowiadać, te sprawdziłem osobiście. SD7037, zaproponowałem bo ma bardzo dobre opinie, na jego temat wypowiedział się Stan w tym samym wątku. Osobiście nie sprawdziłem go. Temat rzeka, tyle opinii co modelarzy, napewno będzie dyskusja :)

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lut 2012, o 19:22 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2011, o 10:51
Posty: 81
Lokalizacja: Nysa
Milo, Twój szybowiec jest bardzo ładny i na pewno znajdzie się wiele osób chętnych do budowy, w mojej osobie jest już jedna :)
Czekam na start :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lut 2012, o 21:39 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Krok pierwszy - obliczenia.
Z góry zaznaczam , że nie jest to jakaś wiedza tajemna, nic skomplikowanego. Ogólnie jest zawarta w książkach Pana Niestoja i Schiera. Ameryki nie odkrywam. Obliczenia , które tutaj przedstawię są zaczerpnięte z tych właśnie publikacji przyprawione moimi doświadczeniami.
Aby zaprojektować w miarę sprawnie latający model, w tym przypadku szybowiec, musimy zdecydować sie jak duży ma być. Chodzi głównie o rozpiętość. Pisałem wcześniej, że szybowiec powinien mieć, aby był szybowcem, wydłużenie płata ok 10. Jak to liczymy? W przypadku skrzydeł prostokątnych, dzielimy całkowitą rozpietość przez cięciwę płata. I tak dla przykładu, nasze skrzydełko ma mieć 150 cm, czyli cięciwa wyniesie 15 cm. Wartość 10 jest, powiedzmy minimalną wartością, oczywiście może być więcej. W ten sposób otrzymujemy pierwszy jakże istotny parametr naszgo przyszłego modelu - cięciwę płata. Do tej wartości wszystkie obliczenia będą się odnosić.
Wracamy do naszego projektu. Zakładam rozpiętość 200cm. Wydłużenie więcej niż 10. Cięciwa 18 cm. Rozpiętosć jednego płata zakładam 98 cm, to dla wygody technologicznej, listewki mają 100 cm. Przy płacie prostokątnym, jego powierzchnia wyniesie 35,3 dm^2. Teraz przyjmujemy odległość krawędzi spływu skrzydła od krawędzi natarcia statecznika poziomego. Tutaj zakładamy wielkość od 2,2 cięciwy do 2,5 cięciwy płata. W przypadku ADW1 wynosi 4,2 dm. Wyliczamy ramię statecznika poziomego. Do 4,2 dm dodajemy odległość punktu leżącego w 25% cięciwy płata od krawedzi spływu - w tym przypadku 1,35 dm - i odległosć punktu leżącego w 25% cięciwy statecznika poziomego od krawędzi jego natarcia - w tym przypadku przyjmujemy cięciwę 10 cm, czyli odległosć wyniesie 2,5 cm. Ramię statecznika wyniesie: 4,2 dm + 1,35dm+0,25dm=5,8 dm. Używam [dm] w tym przypadku. Mamy, powierzchnię skrzydeł, cięciwę, ramię usterzenia poziomego, czas wyliczyć powierzchnię statecznika poziomego.
Najistotniejszym parametrem podczas projektowania, który później w sposób kapitalny wpływa na stateczność modelu, jest współczynnik stateczności podłużnej - symbol "A". W modelach rc szybowców staram się , aby ten współczynnik nie był niższy niż 0,5, to jest moje doświadczenie. Dla wersji A ADW1 wsp "A" zaplanowałem w wartości ok 0,54.
Niżej jest skan wstepnego projektu, wyliczenia podstawowych wymiarów modelu. Napewno pojawią się pytania, ok. Pytajcie. Myślę, że skan wiele wyjaśni, ale nie wszystko :)
Dodatkowo zamieszczam skan kartki papieru, na którym możecie zobaczyć w jaki sposób robię projekt wstępny modelu /sama idea/... jakiś stary ;) . Wszystkie widoczne sylwetki są w skali 1:10, dla zachowania proporcji, później przenoszę to na kalkę. Niestety Cada nie znam, nie umiem, za stary jestem :lol
Podsumowując:
dla przyjętej powierzchni skrzydeł, ramienia usterzenia, powierzchnia statecznika poziomego wyniesie 6,0dm^2, co da wsp A 0,54.

edit
wymieniłem mój kulawy skan obliczeń na przygotowany przez zdziśka19, super, dzięki za pomoc


Załączniki:
Komentarz: autor zdzisiek19
ADW-1.jpg
ADW-1.jpg [ 143.91 KiB | Przeglądany 21508 razy ]
analiza2.JPG
analiza2.JPG [ 312.04 KiB | Przeglądany 21546 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Ostatnio zmieniony 25 lut 2012, o 11:25 przez milo, łącznie zmieniany 1 raz
wymieniłem załącznik
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lut 2012, o 21:49 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 sty 2012, o 15:53
Posty: 63
Lokalizacja: Puławy
Jeśli można prosić, skanuj w odcieniach szarości a nie czarno-białe, wtedy skany będą bardziej czytelne

_________________
Obrazek ... latać się chce


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lut 2012, o 21:51 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Ok, sorry, poprawię się. Miałem kłopot ze skanerem.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lut 2012, o 16:47 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 sty 2012, o 15:53
Posty: 63
Lokalizacja: Puławy
Parametr wydłużenia płata tyczy się tylko samych płatów, czy musi uwzględniać także szerokość kadłuba?
W obliczeniach w tekście i tych na obrazku są inne wartości rozpiętości oraz powierzchni płatów.

Przy założonej długości skrzydła 98cm i rozpiętości 1,98m wychodzi że szerokość kadłuba w miejscu montażu skrzydeł wyniesie 2 cm.

_________________
Obrazek ... latać się chce


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lut 2012, o 17:03 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
We wstępnej fazie projektowania liczę tylko same płaty, bez szerokosci kadłuba i końcówek. Gotowy model zawsze ma większe wydłużenie skrzydeł, bo mierzę rozpiętość o zbudowaniu i zmontowaniu. Podsumowując, przy założeniu, że model ma mieć ok 2m rozpiętości i zakładanym wydłużeniu - tutaj 11 - wychodzi na końcu 2,1 do 2,15 metra i wydłużenie 11,4 na przykład. Taki myk, który nie ma wpływu dużego na obliczenia.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lut 2012, o 21:18 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Mamy wyliczone zasadnicze, najważniejsze wymiary modelu. Do szczęścia brakuje nam jeszcze powierzchni usterzenia pionowego. Aby tą wielkość obliczyć musimy wyznaczyć środek ciężkości szybowca. Korzystam do wstepnych wyliczeń z programu znajdującego się na stronie piotrap - http://www.piotrp.de/MIX/sp.htm. Z programu wychodzi, że środek ciężkości dla naszego szybowca zawiera się w przedziale od 60 do 74 mm od krawędzi natarcia płata. Na naszym szkicu nanosimy ten punkt - w tym przypadku 60 mm. Następnie wyznaczamy średnią cięciwę aerodynamiczną usterzenia pionowego, tutaj musimy wykonać juz jakiś odręczny szkic całego szybowca. Mierzymy odległość SC od punktu znajdującego w 25% ŚCA pionowego, to jest ramię usterzenia pionowego Lv.
Korzystamy ze wzoru, który jest na rysunku. Do wzoru postawiamy Av, współczynnik stateczności kierunkowej, w naszym przypadku przyjmujemy 0,02 - wznios do 3 st. Obliczamy i wychodzi 1,37 dm^2. Z moich doświadczeń wynika , że powierzchnię należy powiększyć o jakieś 0,3 do 0,6 dm^2. W modelach bez lotek dzielimy statecznik na 50%, ster/statecznik, z lotkami ster kierunku to ok 30% całkowitej powierzchni usterzenia.
Narazie wszystkie obliczenia odnoszą się do wersji "A", prostokątne płaty. Jednak wyliczona powierzchnia pionowego zda egzamin we wszystkich wersjach, podobny wznios, ale mniejsza pow skrzydeł - wersje B i C, czyli będziemy mieli zapas stateczności kierunkowej. Proponuję do rysowania przyjąć pow statecznika ok 1,8 do 2,0 dm^2.
Na tym etapie kończymy obliczenia. Trudne? Myślę , że nie. Takie wyliczenia pozwolą uniknąć nam niespodzianek przy oblocie. Oczywiście, często zachodzi potrzeba zmiany niektórych parametrów, ale w tym przypadku mam 99% pewność, że nie, reszta to niepewność.
Wersję "A" Adw1 mamy policzoną. W nastepnych postach przechodzimy do drugiej fazy, wykreslania planów, początkowo ogólnych, później, warsztatowych. A jeszcze wersje "B" i "C". O nich napiszemy niebawem. Teraz proponuję podzielić sie robotą. Płaty można rysować, wszystkie wersje, kadłub spróbujemy z Piotrkiem obrysować w Cadzie... jeszcze poziomy do rysowania...Ok jutro spróbujemy przedstawić ogólne szkice wszystkich podzespołów. Chętni zglaszać się do pomocy.
ps.
zdzisiek19, wielkie dzięki za szkice, są super :D


Załączniki:
2.jpg
2.jpg [ 105.41 KiB | Przeglądany 21470 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 145 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group