10 Rysowanie 3D.
Rysować w 3D możemy na dwa sposoby.
Albo korzystamy z funkcji 3D (Bryła, sfera, polylinia 3D) albo przekształcamy obiekty 2D w 3D.
Przekształcać możemy także na dwa sposoby. Albo korzystamy z funkcji: Simple Extrude (Proste wyciągnięcie) albo nadajemy grubość obiektom sami w ich właściwościach.
Właściwości (Zaznaczamy obiekt i wciskamy CTRL+F lub PKM i wybieramy właściwości)):
Załącznik:
74.jpg [ 139.15 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Simple Extrude (z menu Insert->3D Object->Simple Extrude)
Załącznik:
75.jpg [ 108.37 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Po wybraniu funkcji zaznaczamy obiekt, wciskamy TAB – aby przejść do paska właściwości I wpisujemy wysokość obiektu.
Funkcja ta ma jedną dostępną opcje (widoczna ikonka po prawej od pola z wysokością) –zaznaczenie tej opcji spowoduje, że obiekt będzie wyciągnięty w dwóch kierunkach.
Przy czym jego ogólna wysokość będzie i tak taka jak podamy.
Dla przykładu z zaznaczoną opcją: Two Side Extrude wpisanie 5 jako wysokość spowoduje wyciągnięcie o 2,5 w dół i o 2,5 w górę.
Różnica pomiędzy wyciąganiem a nadawaniem grubości przez pole we właściwościach jest jedna.
We właściwościach modyfikujemy na stałe nasz obiekt.
Używając funkcji Simple Extrude, TurboCad tworzy nowy obiekt na podstawie naszego i poddaje go modyfikacji.
Czyli de facto tworzy nam kopię. Widać to na screenie poniżej. Cały czas mamy naszą polylinię oraz obiekt 3D – wyciągnięta kopia.
Załącznik:
76.jpg [ 122.23 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
10.1 Workplane – płaszczyzna pracy
Do dalszej pracy włączmy sobie wyświetlanie koordynatów.
Załącznik:
77.jpg [ 131.5 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Istnieje w TurboCad pojęcie płaszczyzny pracy. Jest to aktualny obszar odniesienia dla nowo tworzonych obiektów.
Jest to bardzo przydatne narzędzie podczas rysownia. No dobrze ktoś zapyta: Ale w czym problem?
Otóż, zobaczmy na screen poniżej. Na naszym pudełku narysowałem okrąg. Wygląda prawie dobrze...
Załącznik:
78.jpg [ 116.69 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Jednak, kiedy zmienimy widok, okazuje się, że nie do końca jest to, to o co nam chodziło.
Załącznik:
79.jpg [ 117.88 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Element jest mniej więcej w tym miejscu co trzeba ale nie na tej płaszczyźnie.
Oczekiwałem, że okrąg będzie na górze pudełka a tymczasem jest w jego środku.
Stało się to dlatego iż właśnie w tym miejscy jest podstawowa płaszczyzna pracy.
Jest to, to samo miejsce w którym leży nasza pierwsza polylinią, z której wyciągnęliśmy obiekt 3D.
No dobrze, można by pomyśleć iż wystarczy przełączyć narzędzie Select w tryb operacji 3D.
A następnie nadać jakąś wartość w osi Z dla naszego okręgu, aby przenieść go w górę.
Niby tak, ale czy nie lepiej narysować od razu ten element tam gdzie trzeba?
Usuwamy nasz okrąg i rysujemy ponownie, tylko najpierw zmieniamy płaszczyznę pracy.
Klikamy PKM gdzieś w wolnej przestrzeni na rysunku.
Załącznik:
80.jpg [ 140.5 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Z menu podręcznego wybieramy Workplane By Facet.
Zwróćcie uwagę na nasz kursor i zachowanie obiektu gdy się po nim poruszamy.
Załącznik:
81.jpg [ 120.05 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Więc w tym momencie ustawiamy wg. którego obszaru ustawi nam się płaszczyzna pracy.
Podświetlony element na zielono sygnalizuję wybrana płaszczyznę. Dodatkowo widoczny jest układ koordynatów.
Wybieramy górną, płaszczyznę i klikamy LKM.
Załącznik:
82.jpg [ 122.52 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Teraz bierzemy się za ponowne rysowanie okręgu. Robimy to tak samo jak wcześniej. Tym razem wszystko jest tak jak to sobie zaplanowaliśmy.
Załącznik:
83.jpg [ 122.27 KiB | Przeglądany 21947 razy ]
Możemy rysować elementy od razu w miejscach docelowych, bez zbędnej transformaty, obracania i cudowania z ustaleniem pozycji.
Załącznik:
84.jpg [ 112.24 KiB | Przeglądany 21947 razy ]