Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
FloRES Bis http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=88&t=2196 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | mgr [ 12 lip 2025, o 07:08 ] |
Tytuł: | Re: FloRES Bis |
Fajny kadłub, jak będziesz rozwiązywał przejście na rurkę? Wpuszczasz ją głębiej pod skrzydło? |
Autor: | milo [ 12 lip 2025, o 10:21 ] | ||
Tytuł: | Re: FloRES Bis | ||
mgr pisze: jak będziesz rozwiązywał przejście na rurkę? Wpuszczasz ją głębiej pod skrzydło? Dobre pytanie. W regulaminie jest napisane, że rurka może sięgać nie dalej niż do połowy cięciwy skrzydła. Budując Dolores zastanowiło mnie dlaczego rurka tak mało wchodzi w kadłub. No ale ok, nie znam się być może moje obawy są nieuzasdnione. Myliłem się. Dwa razy złamał się kadłub w miejscu gdzie kończy się rurka/belka kadłubowa, nie tylko w mojej, w modelach kolegów podobnie. Tak czy inaczej we Flores, pierwszej, rurka sięgała dalej. Dołączam szkic z cada. Tak jest w obydwu wersjach Flo. Objaśnienia do szkicu: Kreska czerwona - połowa cięciwy Kreska niebieska - śruby mocujące płat/centro Kreska zielona - tak była wklejona rurka w Dolores, na tej linii pękał kadłub Kreska czarna - Flores i Flores bis
|
Autor: | mgr [ 12 lip 2025, o 22:31 ] |
Tytuł: | Re: FloRES Bis |
Tak, przesunięcie tego będzie dobre. Ja zastanawiam się czy nie zrobić jeszcze przy tym krótszego kadłuba, by ostatnia wręga była zaraz za spływem, a potem jakieś profilowanie małe... |
Autor: | RobRoy [ 13 lip 2025, o 00:30 ] |
Tytuł: | Re: FloRES Bis |
A jaki sens jest dawać dalej rurkę pod skrzydło a skracać kadłub ? Moment od ogona będzie jeszcze większy, bo odległość zamocowania będzie jeszcze większa. To tak jakby chwycić rurkę ogonowa dwoma palcami ...a chwycić ją całą dłonią. Co jest pewniejsze ? ... Tak mi się przynajmniej wydaje .... Można wysmuklić kałub w tylnej części ale bym dołożył jakieś podłużnice sosonowe ( w rogach kadłuba |) żeby przejęły obciążenie ... i to przez cały kadłub ...bo tam gdzie się skończa - pęknie . |
Autor: | mgr [ 13 lip 2025, o 07:29 ] |
Tytuł: | Re: FloRES Bis |
Zmierzam do tego, by kadłub był mniejszy i lżejszy. Mniejsza masa będzie się przekładać na mniejsze przeciążenia powstałe przy lądowaniach. To o czym piszę mam poniekąd w Purito. Załącznik: Załącznik: Natomiast zgodzę się, że to może nie zadziałać na samej balsie. Kadłub Purito, to połączenie balsy 2mm i ażurowanej sklejki 0.6mm. |
Autor: | milo [ 13 lip 2025, o 10:37 ] | ||
Tytuł: | Re: FloRES Bis | ||
Moim zdaniem problem leży gdzieś indziej. Belka oczywiście daje pewne obciążenia, wywiera siły na jej połączenie z kadłubem. Jednak najcięższym elementem modeli tego typu jest skrzydło/centropłat. Podczas lądowania, jakie by one nie było, jego masa wywiera duże siły na kadłub, co skutkuje pękaniem w najsłabszym miejscu. Wydłużenie rurki wzmacnia strukturalnie centralną część kadłuba na tego rodzaju chwilowe duże obciążenia. Nie ma potrzeby wklejania dodatkowych sosnowych wzmocnień, dodawania masy itp/itd. Propozycja Tomka jest słuszna. Słuszna pod warunkiem, że rurka będzie wydłużona poza tylne mocowanie płata - w tym miejscu przechodzą duże siły w czasie lądowania - rodzi to pewne problemy eksploatacyjne, ale są one do rozwiązania. Poniżej szkic koncepcji , oznaczenie analogiczne do poprzedniego, bez zielonego.
|
Autor: | RobRoy [ 14 lip 2025, o 13:27 ] |
Tytuł: | Re: FloRES Bis |
Myślę że nie doceniasz sił powstających na ogonie. Stateczniki na rurce - działa jak ... młotek. Gdyby to było skrzydło z kadłubem- bez ogona - na pewno w tym miejscu by nie pękało. Kończy się rurka i powstaje skok naprężeń( przy uderzeniu) - coś to musie przenieść. Wsuniesz tylko rurkę dalej - to tam będzie pękać. W Purito przenosi te siły sklejka 0,6 ... |
Autor: | milo [ 14 lip 2025, o 13:41 ] | ||
Tytuł: | Re: FloRES Bis | ||
RobRoy pisze: Myślę że nie doceniasz sił powstających na ogonie. Doceniam i to bardzo poważnie. Nie będę polemizował. Dokładne oględziny wszystkich, no może wszystkich uszkodzeń są dla mnie jednoznaczne. Ale też napisałem wcześniej: milo pisze: Belka oczywiście daje pewne obciążenia, wywiera siły na jej połączenie z kadłubem. Na dowód tego że doceniam siły na ogonie szybowca, albo nie.... Zdjęcie z początku lat 90-tych, moja skromna osoba przy ukręconym ogonie SZD-36 Cobra, to moja robota ![]()
|
Autor: | RobRoy [ 15 lip 2025, o 01:18 ] |
Tytuł: | Re: FloRES Bis |
.... moja skromna osoba przy ukręconym ogonie SZD-36 Cobra, to moja robota ![]() ... no to majster z Ciebie jak się patrzy. Ja sporo rozbijam ,ale takiego dużego jeszcze nie udało mi się ubić .... ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |