Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Szybowiec OM-42 1954 http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=87&t=2103 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | milo [ 12 paź 2023, o 21:34 ] | |||
Tytuł: | Szybowiec OM-42 1954 | |||
W tym wątku opiszę budowę modelu szybowca OM42. Został zaprojektowany z myślą o startach w klasie "Electric Glider". Mam nadzieję , że w przyszłym roku pierwsze zawody w tej klasie zostaną rozegrane. Kilka słów o projekcie. Model został powiększony w stosunku do oryginału o 20 %. Zachowałem wszystkie rozstawy żeber, wręg itp. Jedyną bardziej poważną zmianą - oczywiście po za wydzieleniem powierzchni sterowych - jest mocowanie skrzydeł. W oryginale były na gumę, w tej wersji zaprojektowałem małą wieżyczkę na grzbiecie kadłuba, związaną z nim. Mocowanie za pomocą łącznika stalowego fi 4 mm wchodzący w rurki alu fi 5x4,1 mm. Owa wieżyczka ma szerokość 80 mm, tak więc płat został pomniejszony o 40 mm na stronę /rozpiętość/ i odpowiednio przesunięte żeberka przykadłubowe w skrzydle. Rozpiętość pozostała zgodna ze skalą modelu. Ilość żeberek również ta sama. Dodałem lekki wznios w części prostokątnej płata około 1 st, to po to aby skrzydełka na ziemi nie były opuszczone w dół. Lista materiałów potrzebnych do budowy - pomijam materiały wykorzystane w formatkach. Listwy sosnowe /długość 1 m/: 2x3 - 2 szt 2x4 - 4 szt 2x5 - 2 szt 2x8 - 4 szt 3x3 - 4 szt 3x5 - 4 szt 3x7 - 2 szt Balsa 3 mm - deska Balsa 4 mm - deska Pręt stalowy utwardzany fi 3 mm - 200 mm Pręt stalowy utwardzany fi 4 mm - ok 350 mm Rurka alu fi 5x4,1 mm ok 350 mm Kawałki balsy 1,5 mm, sklejki 0,6/0,8 mm i inne resztki materiałów o których napiszę w tracie relacji. Nie wspominam również o materiałach pokryciowych, są do wyboru. Szybowiec narysowany pod silnik typu 28xx, taka jest wręga silnikowa z rozstawem otworów mocujących 17/19 mm. Planuję zastosować kołpak turbo 32 mm średnicy, taki wymiar ma wręga. Szybowiec posiada hak do holu w płozie. Montaż kadłuba bez planów, charakterystycznie dla naszych konstrukcji. Plany montażowe skrzydeł i stateczników zamieszczam poniżej /pdf wydruk A0/. Formatki z wyciętymi na ploterze laserowym elementami szybowca są dostępne u mnie. Zainteresowanych proszę o kontakt na pw lub telefonicznie. Zapraszam do śledzenia relacji. CDN
|
Autor: | milo [ 14 paź 2023, o 13:53 ] | ||||||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | ||||||
Ciąg dalszy składania kadłuba. Dzisiaj wkleiłem podłużnice biegnące na górze kadłuba /sosna 3x3/, oraz boczne w części ogonowej /sosna 3x5/. Podłużnice górne należy fazować do centralnej górnej podłużnicy. Boczne w zasadzie tylko wklejamy ale proponuję nie przyklejać ich do wręgi nr6. Tam jest duży wpust i chcę ją związać razem z bocznymi podłużnicami części kabinowej, które będą tam wklejane. Zostawiamy sobie trochę listwy na końcu kadłuba. W tym miejscu będzie mocowanie statecznika poziomego. CDN
|
Autor: | milo [ 15 paź 2023, o 15:15 ] | |||||||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | |||||||
milo pisze: proponuję nie przyklejać ich do wręgi nr6 Trzeba przykleić, inaczej nie dopasujemy podłużnic bocznych! Dzisiaj przykleiłem podłużnice boczne części kabinowej. Są to lamelki z dwóch listew sosnowych 2x4. Wszystkie cztery sklejałem na wręgach stabilizując klamerkami. Proponuję robić jednocześnie prawą i lewą, góra, dół żeby uniknąć niewielkich naprężeń mogących lekko zwichrować kadłub. Coś pomieszałem z wpustami we wręgach, kilka jest za płytkich a kilka zbyt dużych. Nie są to jakieś wielkie wartości, może kilka dziesiątych mm, ale są. Sprawdzam na formatkach i poprawiam. Te moje błędy nie stanowią problemu w czasie sklejania, podłużnice wchodzą lekko i bez oporu. Półka pod serwa/pakiet nie jest jeszcze przyklejona. CDN
|
Autor: | milo [ 16 paź 2023, o 22:21 ] | ||||||||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | ||||||||
Mocowanie statecznika poziomego. W jednym ze sklepów modelarskich zauważyłem, że są dwie wielkości nakrętek pazurkowych M3. Ta mniejsza idealnie nadawała się do modelu, zakupiłem. Różnica pokazana na zdjęciu. Nakrętkę przykleiłem do kawałka sklejki 2 mm, następnie do półki pod statecznik. Półka w końcu za pomocą "specjalnego" przyrządu między listwy boczne kadłuba. Wkleiłem również wręgę pod silnik. Nie mam, nie miałem tego przemyślanego i rzeźbię z "ręki". Ciężko będzie, mało miejsca, aczkolwiek silnik mieści się , ale jak będzie gdy ta część kadłuba będzie zamknięta to nie wiem, zobaczymy. Przymiarka z kołpakiem /turbo fi 32 mm/, taki sobie cycek wyszedł, lepiej nie będzie, bynajmniej u mnie.
|
Autor: | milo [ 17 paź 2023, o 22:06 ] | ||||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | ||||
Kadłub powoli nabiera kształtów. Jednym z ostatnich ważnych etapów budowy jest przyklejenie wieżyczki, nasady skrzydeł. Zasadniczo prosta robota, ale należy zwrócić uwagę na czystość i dobre/równe w stosunku do wręg, ułożenie sklejanych elementów. Wieżyczkę przyklejamy po wcześniejszym wyszlifowaniu grzbietu kadłuba. Obudowałem połowę przodu kadłuba. Jakoś to wychodzi, szczególna uwaga wymagana jest przy przyklejaniu kawałków balsy przy wrędze silnikowej, tam jest ok 2 mm wolnego miejsca /taka wartość gwarantuje bezproblemowe przykręcenie, ułożenie się silnika na wrędze/, unikamy dużych ilości kleju w tym miejscu, nadlewek i jego wypływów. Wyczyszczenie takich artefaktów po zamknięciu przodu będzie raczej niemożliwe. Dodałem rozpórki ukośne między podłużnicami głównymi kadłuba /sosna 2x5/. CDN
|
Autor: | milo [ 18 paź 2023, o 23:21 ] | |||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | |||
Wieżyczka przyklejona, można mocować rurkę łącznika /alu 5x4.1/ i kołki ustalające /stal fi 3mm/. Mocowanie na klej epoksydowy. Rurka dodatkowo obudowana listwami sosnowymi 2x8. Na koniec zaleję to wszystko żywicą. Czas chyba odpocząć od kadłuba, tym bardziej, że już większość zrobiona. Od jutra zabieram się za skrzydła. CDN
|
Autor: | milo [ 19 paź 2023, o 21:24 ] | |||||||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | |||||||
Skrzydła. Płat w modelu OM-42 składa się z dwóch części: prostokątny centropłat i trapezowe uszy. Budujemy oba segmenty osobno. Żeberka przyklejamy do listwy balsowej 3x10 stanowiącą element krawędzi natarcia, tył żeberka szpilkujemy do deski. Żebro nasadowe mocujemy pod kątem 1 st, ułatwi to nam zawarty w formatkach przymiar /patrz zdjęcie/. Po ustawieniu żeberek przyklejamy dźwigar górny /sosna 2x8/. Listwa wchodzi głębiej we wpust, tak ma być. Wyjaśnię to później. Następnie kleimy listwę w krawędzi spływu /sosna 3x7/ opierając ją o stopkę. Do jej czoła listwę balsową 3x13 szpilkując do stopek. Podobnie wygląda sprawa w uszach. Natarcie to też listwa balsowa 3x10, jednak spływ to gotowy element z balsy 3 mm, dźwigary to listwy sosnowe 2x5 - też wchodzą głębiej we wpusty. W centro ostatnie żebro to dwa sklejone ze sobą żeberka balsowe 3 mm. W uchu miało być tak samo - pierwsze żebro - ale dałem wióra. Pomyliłem żeberka podczas rozkładania na formatkach , zamiast na balsę 3 położyłem na 2 w dodatku po sztuce na stronę. Tragedii nie ma bo są wycięte dodatkowe do centro na balsie 3, tylko trzeba je trochę przerobić. Poprawiam plik. Reszta na zdjęciach. CDN
|
Autor: | milo [ 20 paź 2023, o 13:31 ] | |||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | |||
Czas na kolejne listewki w płacie. W natarcie centro sosna 3x5 w ucho sosna 3x3. Wkleiłem rurkę łącznika alu 5x4,1 mm. Przykleiłem dolne dźwigary, sosna 2x8 w centro i 2x5 ucho.
|
Autor: | milo [ 22 paź 2023, o 18:49 ] | |||||
Tytuł: | Re: Szybowiec OM-42 1954 | |||||
Listwa balsowa 4x10 mm przyklejona w natarciu, centro i ucho, nosek profilu. Złożyłem statecznik poziomy i ster wysokości. Dźwigary to dwa razy listwa sosnowa 2x4 mm, natarcie sosna 3x3, reszta na formatkach. W części centralnej element z balsosklejki. Zawiasy steru jakie przewidziałem Kavan 16x34 średni ze sztyftem /KAV0073/.
|
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |