BD-146 poleciał
. Warunki oblotu nie były idealne, wiatr ok 3-4 m/s w porywach do 5, do tego doskwierające odczucie chłodu, ale nie padało i nawet momentami wychodziło słoneczko
.
Kilka rzutów z ręki. Model trzyma się powietrza, sterów dość. Nie ma jakiś dziwnych reakcji, no to na hol. Przy tym wietrze i przy tym modelu naciąg właściwie zerowy, może trzy/cztery kroki wstecz co by podnieść hol z ziemi. Dość kłopotliwe utrzymanie szybowca z naciągniętym holem - poprzeczny kształt kadłuba, ale jakoś dałem radę, w górę
. Modelik dziarsko wspina się na pułap. Stabilnie na ok 40/50 m. Delikatne korekty kierunku. Ster wysokości cały czas w bezruchu. Wydaje mi się, że to dobrze, emocje powoli odchodzą, można rozkoszować się widokiem bedeka na wznoszeniu. Wyczepienie. Z racji masy modelu i warunków atmosferycznych trudno mówić o "locie" swobodnym, raczej "lot" pod wiatr ze stałym kursem i prędkością. Szybowiec zasadniczo stoi w miejscu wzgl ziemi
. Do tego turbulencja i podmuchy silniejszego wiatru z różnych kierunków rzucają modelem jak gazetą. Jednak szybowiec walczy dzielnie, zachowując sterowność. Moje delikatne ruchy sterami szybko ustawiają model, wyrównują lot. Trochę za duże wychylenia sk, po lądowaniu zmniejszyłem do 50% początkowych, podobnie sw. Lądowanie w pełni kontrolowane z "eleganckim" przyziemieniem i nawet krótkim dobiegiem
. Wykonałem w sumie 6 lotów. Nie udało mi się sprawdzić wszystkich stanów lotu, ale ogólnie jest dobrze. Lata trochę jak "Jaskółka". Zakręty spokojne i foremne, reakcje na stery przewidywalne. Wyważenie ok 65 mm od kn. Trzeba poczekać na lepszą - cieplejszą i mniej wietrzną pogodę. Może pobawić się ustawieniami itp/itd. Filmu brak, ale obiecuję, że pojawi się jak będę miał operatora. Teraz już z całą odpowiedzialnością mogę polecić budowę tego modelu, oczywiście tym co są nim zainteresowani.
Dwie fotki BD-146 przygotowanego do pierwszego lotu wysokiego.
_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007pozdrawiam
milo