Dostałem sugestię, aby usunąć wycięcia w żebrach statecznika - mało zysku masy a osłabia konstrukcję. Głównie chodziło mi o połączenie "komór", aby wszędzie było takie same ciśnienie podczas zmian temperatury (tak robię przy skrzydłach - gdzieś kiedyś usłyszałem). Może i wycięcie lekko duże, ale jest w środkowej warstwie obojętnej, nie powinno mieć ono dużego wpływu. Jednakże aby dowiedzieć się tego i wiedzieć na przyszłość 

 postanowiłem wykonać taką analizę.
Aby uprościć pracę, rozważam tylko jedno żebro. Obciążenie przyjmuję od siły na spływie w 3 kierunkach - pionowym (F1), poziomym (F2) oraz pod kątem 45° (F3)
Załącznik:
			 24.png [ 8.93 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			24.png [ 8.93 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Utwierdzenie całości jest na styku żebra z kesonem oraz na dźwigarach. Zielone żeberko z balsy 1,5 [mm] a nakładki (złoty pomarańcz) o szerokości 5 mm i  grubości 1 mm.
Rozważam dwa przypadki - żebro z wycięciem oraz pełne
Załącznik:
			 25.png [ 11.1 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			25.png [ 11.1 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Najpierw przypadek F1. Po prawej stronie - naprężenia w konstrukcji. Jednostki nie są istotne, wartość obciążeń dobrana tak, aby naprężenia max. wynosiły 100 - przyjmijmy %.
Załącznik:
			 26.png [ 39.27 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			26.png [ 39.27 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Załącznik:
			 27.png [ 37.28 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			27.png [ 37.28 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Żebro z wycięciem - maksymalne naprężenia zredukowane są na nakładkach. W wersji bez wycięcia, na nakładkach naprężenia są niższe, koncentracja pojawia się na ich końcach (przy styku z kesonem). Widać spadek naprężeń max. o prawie 10%.
Przypadek F2
Załącznik:
			 28.png [ 65.14 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			28.png [ 65.14 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Załącznik:
			 29.png [ 69.4 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			29.png [ 69.4 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Maksymalne naprężenia pojawiają się na krawędziach nakładek. Wycięcie w żeberku, w tym przypadku nie wpływa na wytrzymałość
Przypadek F3
Załącznik:
			 30.png [ 63.84 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			30.png [ 63.84 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Załącznik:
			 31.png [ 62.49 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			31.png [ 62.49 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Bardzo podobnie do wcześniejszego przypadku. W żęberku bez wycięcia naprężenia są o  1% wyższe. Albo spowodowane jest to sztywniejszą konstrukcją (przesunięcie koncentracji naprężeń) albo błędem obliczeń (przyjmuje się 5%).
Wracając do przypadku F1 - zmniejszyłem nieco wycięcie, i naprężenia wyglądają teraz tak:
Załącznik:
			 32.png [ 53.75 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
			32.png [ 53.75 KiB | Przeglądany 30698 razy ]
		
		
	 Jeszcze zyski na masie - większe wycięcie to 12% mniej masy, a mniejsze - 7%.
Wnioski:
Analizie poddałem tylko jedno żebro na zginanie. Wycięcie w żeberku powoduje zmniejszenie wytrzymałości tylko pierwszym przypadku (F1).  Większe wycięcie to 10% mniejsza  wytrzymałość (kosztem 12% zysku masy) a mniejsze wycięcie to obniżenie wytrzymałości o mniej niż 8% (kosztem 7% zysku masy). 
Zdaję sobie sprawę że to nie jest duże lotnictwo a uszkodzenia prędzej powstaną poprzez zahaczenie statecznikiem o drzwi samochodu 

 niż przez siły aerodynamiczne w trakcie lotu. Myślę że pomniejszę obecne wycięcia aby znaleźć kompromis między masą a wytrzymałością. 
Można zapytać - po co takie "wczuwanie" się w temat. Odpowiedź jest bardzo prosta - dla wiedzy 

  A jeśli możemy zobaczyć wyniki analizy bez poświęcania czasu - tym milej, choć nie dla mnie 
