Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://www.forum.aerodesignworks.eu/

Cobra - wręgi
http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=8&t=64
Strona 1 z 5

Autor:  PiotrKostek [ 8 paź 2011, o 12:33 ]
Tytuł:  Cobra - wręgi

Witajcie !

Mój pierwszy tematyczny post - mam nadzieję, że w dobrym dziale.
Chcę się nauczyć CADa - bawię się w turbocad 16 - trial.
Robię wręgi do cobry. Odrysowałem z planu połówkę wręgi nr 1. Odbiłem ją w lustrze I teraz problem - jak z tego zrobić kompletną wręgę? Chodzi mi o to, żeby dodać obrys wewnętrzny, połączyć oba w jedną figurę i dodać grubość materiału. Dodatkowo, żeby mi zarysować zagadnienie robienia we wrędze podcięć na podłużnice.
Po takiej poradzie mam nadzieję skompletuję wręgi i będę dalej męczył. Mam nadzieję, że taki temat "od początku" przyda się nie tylko mi.

W załączeniu plik dxf

Załączniki:
wrega.dxf [146.15 KiB]
Pobrany 488 razy

Autor:  slawekmod [ 8 paź 2011, o 12:51 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Sprawa wygląda tak: sam dół wręgi jest trochę nie bardzo ale pomijam to bo sobie z tym poradzisz spokojowo. Połówek typu spline czy bezier ot tak nie da sie połączyć z innymi odcinkami , najwygodniej je rozbić funkcją EXPLODE która to zamieni nam krzywą na szereg odcinków. Te odcinki można już połączyć z dowolnymi innymi za pomocą Meet 2 Lines. Ale od początku. Najpierw połączymy idealnie obie połówki z twojego pliku. Pierwsza sprawa to wyłączamy "No Snap" i włączamy Vertex , Middle Point oraz Divide Point. Potem zaznaczamy jedną połówkę wręgi strzałką i naciskamy prawym myszy w obrębie zaznaczonej wręgi. Ukaże się nam menu podręczne z którego wybieramy EDIT REFERENCE POINT. Kiedy już właczymy tą funkcję najeżdżamy myszą na sam dół połówki wręgi i klikamy myszą na jej koniec. Po kliknięciu romb zmieni się na żółtą kropkę. klikamy jeszcze raz na tą kropkę i przesuwamy całą wręgę do drugiej. Jej końce zostaną automatycznie do siebie przyciągnięte.

Załącznik:
c1.jpg
c1.jpg [ 163.51 KiB | Przeglądany 10631 razy ]

Załącznik:
c2.jpg
c2.jpg [ 153.32 KiB | Przeglądany 10631 razy ]

Załącznik:
c4.jpg
c4.jpg [ 145.55 KiB | Przeglądany 10631 razy ]

Załącznik:
c5.jpg
c5.jpg [ 143.21 KiB | Przeglądany 10631 razy ]



Następnie zaznaczamy strzałką całość i rozbijamy cały rysunek funkcją EXPLODE na odcinki. Czasem trzeba to zrobić 2-3 razy zeby rozbić krzywą.

Załącznik:
c7.jpg
c7.jpg [ 154.9 KiB | Przeglądany 10629 razy ]


Potem uruchamiamy funkcję Meet 2 Lines i łączymy odcinki na samym dole.

Załącznik:
c8.jpg
c8.jpg [ 137.18 KiB | Przeglądany 10629 razy ]


Na samym końcu zaznaczamy rysunek i za pomocą funkcji Join Polyline łączymy w jedną całość. To wszystko.
Załącznik:
C9.jpg
C9.jpg [ 152.11 KiB | Przeglądany 10629 razy ]



A tu wręga w DXF po połączeniu.

Załącznik:
wrega poloczona.DXF [91.29 KiB]
Pobrany 461 razy


Grubość materiału na etapie rysowania wręg jest niepotrzebna, ona jest wymagana do symulacji 3D. O obrysie wewnętrznym potem coś napiszę.

Autor:  PiotrKostek [ 8 paź 2011, o 14:05 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Super - dzięki :) a po co jest to kliknięcie 2d/3d ?

W domu wieczorem się zabieram za te wręgi :)
Napisz mi jeszcze jak najlepiej wyciąć na dole wycięcie na podłużnicę.

Autor:  slawekmod [ 8 paź 2011, o 14:43 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Wykonanie wycięcia na listwę jest banalnie proste. Po pierwsze włączamy "No Snap" czyli tak naprawdę wyłączamy przyciąganie . Jeżeli listwa ma mieć 3x5mm to: klikamy na funkcję Parallel i ustawiamy offset na 1,5mm czyli połowę szerokości listwy i rysujemy dwie pionowe linie względem osi symetrii wręgi.

Załącznik:
C.jpg
C.jpg [ 163.16 KiB | Przeglądany 10623 razy ]


Potem wyłączamy "No Snap" i klikamy na linię konstrukcyjną poziomą umieszczając ją na samym dole wręgi.

Załącznik:
D.jpg
D.jpg [ 148.39 KiB | Przeglądany 10623 razy ]


Następnie wyłączamy "No Snap" , klikamy na Parallel i ustawiamy offset na 5mm. Rysujemy polylinię klikając oczywiście na linię konstrukcyjną. Offset 5mm spowoduje że narysowana linia będzie oddalona o 5mm od linii konstrukcyjnej. Gdybyśmy wpisali offset=0 to linia była by narysowana bezpośrednio na linii konstrukcyjnej

Załącznik:
E.jpg
E.jpg [ 149.6 KiB | Przeglądany 10623 razy ]


Teraz za pomocą funkcji Meet2 Lines łączymy wszystkie trzy odcinki. Ważne żeby dwa pionowe wychodziły poza obrys wręgi. Po połączeniu trzech linii zaznaczamy je strzałką i klikamy na Join Polyline , potem na dole 2D/3D i na Finish join Polyline.

Załącznik:
F.jpg
F.jpg [ 142.88 KiB | Przeglądany 10621 razy ]

Załącznik:
G.jpg
G.jpg [ 152.91 KiB | Przeglądany 10621 razy ]


Teraz klikamy na funkcję Trim, po jej włączeniu najeżdżamy na obrys listwy i klikamy na ten obrys. Zmieni on kolor. Po zmianie koloru klikniecie myszą na linię tak jak na screenie spowoduje to usunięcie odcinka wręgi.

Załącznik:
H.jpg
H.jpg [ 146.8 KiB | Przeglądany 10621 razy ]


Teraz za pomocą Meet 2 Lines łączymy krzywą wręgi z wcięciem. Uwaga, czasem wyskakuje komunikat o niemożności połączenia linii. I wtedy albo połączymy ją w powiększeniu albo rozbijamy cały rysunek funkcją EXPLODE a po połączeniu całość wiążemy Join Polyline.

Załącznik:
I.jpg
I.jpg [ 140.6 KiB | Przeglądany 10620 razy ]


Teraz zaznaczamy cały rysunek i klikamy na Join Polyline a co dalej wiadomo.
Załącznik:
j.jpg
j.jpg [ 146.46 KiB | Przeglądany 10620 razy ]


W ten sposób możemy robić wycięcia na gotowych , zamkniętych obiektach bez względu na ich kształt. Oczywiście rysując element z prostych odcinków jest trochę szybciej z wykonaniem wycięć na listwy.
Na zakończenie tu gotowy plik DXF
Załącznik:
wrega poloczona1.DXF [90.57 KiB]
Pobrany 429 razy

Autor:  Paweł W. [ 9 paź 2011, o 14:00 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Można też zrobić to inaczej. Obrys listwy rysuje się tak jak podał Sławek, a następnie używając funkcji Split Entity "rozcinamy" owal jakim jest wręga. Wręga jest zamkniętym obiektem, więc trzeba użyć funkcji dwa razy - na przykład "wycinając" fragment, który Sławek usunął funkcją Trim. Potem przy użyciu Meet 2 Lines zamyka się wycięcie.

Zaraz postaram się to zobrazować :)

EDIT:

Jako podstawy użyłem elipsy. Jeśli obrys elementu jest krzywą inną niż elipsa / łuk, trzeba tą krzywa rozbić na odcinki funkcją Explode (ALT + Shift + E domyślnie).

Rozcinam element funkcją Split Entity - wcześniej wyrysowałem sobie liniami pomocniczymi obrys listewki i obrys wręgi rozcinam tam, gdzie ma się zaczynac wcięcie pod listewkę.

Załącznik:
wręga 1.JPG
wręga 1.JPG [ 22.48 KiB | Przeglądany 10590 razy ]


Załącznik:
wręga 2.JPG
wręga 2.JPG [ 21.55 KiB | Przeglądany 10590 razy ]


Wygląda to tak jak na rysunku - w efekcie zostaje mi widoczny na rysunku 3 odcinek elipsy (bądź krzywej) który kasuję.

Załącznik:
wręga 3.JPG
wręga 3.JPG [ 18.22 KiB | Przeglądany 10590 razy ]


Potem rysuję wcięcie na listewkę akurat w tym przypadku używając funkcji Polyline (rysukek 4).

Załącznik:
wręga 4.JPG
wręga 4.JPG [ 18.47 KiB | Przeglądany 10590 razy ]


Potem tylko połączenie i wyrównanie krawędzi funkcją Meet 2 Lines.

Załącznik:
wręga 5.JPG
wręga 5.JPG [ 19.1 KiB | Przeglądany 10590 razy ]


Sprawa załatwiona, na koniec oczywiście warto całość zmienić w polilinię, więc zaznaczasz wszystko i Join Polyline :) I tyle :)

Autor:  PiotrKostek [ 10 paź 2011, o 16:15 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

wszystko ładnie, pięknie :)

Kolejne fazy projektu - obrys wewnętrzny - pomniejszenie obrysu zewnętrznego, dociągnięcie linii i zamknięcie dodatkowymi liniami. Taki miałem plan - średnio mi to wychodzi. Nie jest równa szerokość wręgi. nie bardzo wiem jak w prosty sposób ustalić tą szerokość - pomniejszam na oko i kicha...

I dlaczego nie mogę zastosować rzutów? robię podgląd rzutni ale na każdej mam wszystko ułożone w linii. Jak próbuję obracać wręgę, żeby postawić ją do pionu - kręci mi się ona tylko w płaszczyźnie pierwszego rysunku - nie wiem czy dobrze tłumaczę.

A chciałem sobie już kilka wręg poustawiać, żeby poćwiczyć 3d :)

I kolejna sprawa - jak zrobic ładny ażur - zaokrąglenia w rogach.

To tyle na razie :)

Autor:  slawekmod [ 10 paź 2011, o 16:20 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Musisz wrzucić plik nad którym pracujesz to Ci się to opisze w jakiś sensowny sposób. Znajdź funkcję OFFSET. Włącz "NO SNAP" potem kliknij na offset , w lewym dolnym rogu wpisz wartość w mm, ta wartość określi Ci ile obrys wewnętrzny będzie odsunięty od zewnętrznego. Po wpisaniu offsetu klikasz na linię obrysu wręgi, potem puszczasz przycisk myszy przejeżdżasz myszą do wnętrza wręgi i klikasz ponownie lewym myszy i już masz wewnętrzny obrys wręgi. Tak jak wspomniałem , wrzuć plik dxf i będziemy radzić co i jak.

Wszystko co Ci potrzebne do robienia ażurów to funkcje Offset, trim, meet 2 lines, construcion (linie) , explode, parallel i jeszcze ze dwie inne.

Autor:  PiotrKostek [ 10 paź 2011, o 18:00 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Dostałem wędkę :) popróbuję sam wykorzystac tą wiedzę. Chciałem zacząć modelować przód kadłuba, dla dalszej nauki - jak się wyrobię, to wrzucę dziś wieczorem swoje wypociny.

Zastanawiam się jeszcze nad jedną rzeczą, spróbowałem zamknąć wręgę - ten offset - świetna sprawa - ile to człowiek traci na niewiedzy - a potem nadałem jej grubość. Udało mi się przejść do trybu 3d ale wręga składa się z wielkiej ilości pojedyńczych linii, co widać przy nadaniu grubości. I boję się, że przy większej ilości takich obiektów - mój komp nie da rady. MArtwić się tym ?

Autor:  slawekmod [ 10 paź 2011, o 18:27 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Co do robienia ażurów to do zaokrąglania ich narożników użyj funkcji FILLET , promień łuku ustalasz w lewym dolnym rogu ekranu. Jeżeli wręga składa sie z wielkiej ilości linii ale są one powiązane w jedną polylinię to niczym się nie przejmuj. Pamiętaj że aby otrzymać element który ma być renderowany MUSI on być zamknięty czyli nie mieć żadnej przerwy w obwodzie. Jeżeli taka przerwa wystąpi albo obiekt nie będzie związany w jedną zamkniętą polylinię to po nadaniu grubości i renderowaniu będziesz miał wyrenderowany tylko jego obrys.
Co do mocy obliczeniowej kompa , mój zachłystuje się przy renderowaniu takich rzeczy jak poniżej ale jest to dość mocny laptop i jakoś daje radę (z kiepską kartą graficzną niestety- wymienię ją na Gforca niebawem bo jest taka opcja)

Załączniki:
funtana v3 bezoffsetu 3d.JPG
funtana v3 bezoffsetu 3d.JPG [ 236.7 KiB | Przeglądany 10558 razy ]

Autor:  Paweł W. [ 10 paź 2011, o 19:39 ]
Tytuł:  Re: Cobra - wręgi

Nie kupuj GeForce w laptopie - szybko moze się ugotować. Szczegóły na gg. Swoją drogą - ja mam od niedawna kosmiczną kartę graficzną i niegłupiego kompa (Radeon HD6870 1GB, dwa rdzenie po 3,0GHz i 4GB RAM), ale jakiejś znaczącej poprawy w renderach nie znalazłem :)

Cytuj:
wręga składa się z wielkiej ilości pojedyńczych linii


Nie przejmuj się. Komputer musi rozbić krzywą na odcinki, tak samo jest na przykład przy robieniu stożkowego łba śruby - nie ma gładkiego stożka tylko taki złożony z płaszczyzn.

Strona 1 z 5 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/