Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Cobra - wręgi http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=8&t=64 |
Strona 1 z 5 |
Autor: | PiotrKostek [ 8 paź 2011, o 12:33 ] | ||
Tytuł: | Cobra - wręgi | ||
Witajcie ! Mój pierwszy tematyczny post - mam nadzieję, że w dobrym dziale. Chcę się nauczyć CADa - bawię się w turbocad 16 - trial. Robię wręgi do cobry. Odrysowałem z planu połówkę wręgi nr 1. Odbiłem ją w lustrze I teraz problem - jak z tego zrobić kompletną wręgę? Chodzi mi o to, żeby dodać obrys wewnętrzny, połączyć oba w jedną figurę i dodać grubość materiału. Dodatkowo, żeby mi zarysować zagadnienie robienia we wrędze podcięć na podłużnice. Po takiej poradzie mam nadzieję skompletuję wręgi i będę dalej męczył. Mam nadzieję, że taki temat "od początku" przyda się nie tylko mi. W załączeniu plik dxf
|
Autor: | slawekmod [ 8 paź 2011, o 12:51 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
Sprawa wygląda tak: sam dół wręgi jest trochę nie bardzo ale pomijam to bo sobie z tym poradzisz spokojowo. Połówek typu spline czy bezier ot tak nie da sie połączyć z innymi odcinkami , najwygodniej je rozbić funkcją EXPLODE która to zamieni nam krzywą na szereg odcinków. Te odcinki można już połączyć z dowolnymi innymi za pomocą Meet 2 Lines. Ale od początku. Najpierw połączymy idealnie obie połówki z twojego pliku. Pierwsza sprawa to wyłączamy "No Snap" i włączamy Vertex , Middle Point oraz Divide Point. Potem zaznaczamy jedną połówkę wręgi strzałką i naciskamy prawym myszy w obrębie zaznaczonej wręgi. Ukaże się nam menu podręczne z którego wybieramy EDIT REFERENCE POINT. Kiedy już właczymy tą funkcję najeżdżamy myszą na sam dół połówki wręgi i klikamy myszą na jej koniec. Po kliknięciu romb zmieni się na żółtą kropkę. klikamy jeszcze raz na tą kropkę i przesuwamy całą wręgę do drugiej. Jej końce zostaną automatycznie do siebie przyciągnięte. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Następnie zaznaczamy strzałką całość i rozbijamy cały rysunek funkcją EXPLODE na odcinki. Czasem trzeba to zrobić 2-3 razy zeby rozbić krzywą. Załącznik: Potem uruchamiamy funkcję Meet 2 Lines i łączymy odcinki na samym dole. Załącznik: Na samym końcu zaznaczamy rysunek i za pomocą funkcji Join Polyline łączymy w jedną całość. To wszystko. Załącznik: A tu wręga w DXF po połączeniu. Załącznik: Grubość materiału na etapie rysowania wręg jest niepotrzebna, ona jest wymagana do symulacji 3D. O obrysie wewnętrznym potem coś napiszę. |
Autor: | PiotrKostek [ 8 paź 2011, o 14:05 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
Super - dzięki a po co jest to kliknięcie 2d/3d ? W domu wieczorem się zabieram za te wręgi Napisz mi jeszcze jak najlepiej wyciąć na dole wycięcie na podłużnicę. |
Autor: | slawekmod [ 8 paź 2011, o 14:43 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
Wykonanie wycięcia na listwę jest banalnie proste. Po pierwsze włączamy "No Snap" czyli tak naprawdę wyłączamy przyciąganie . Jeżeli listwa ma mieć 3x5mm to: klikamy na funkcję Parallel i ustawiamy offset na 1,5mm czyli połowę szerokości listwy i rysujemy dwie pionowe linie względem osi symetrii wręgi. Załącznik: Potem wyłączamy "No Snap" i klikamy na linię konstrukcyjną poziomą umieszczając ją na samym dole wręgi. Załącznik: Następnie wyłączamy "No Snap" , klikamy na Parallel i ustawiamy offset na 5mm. Rysujemy polylinię klikając oczywiście na linię konstrukcyjną. Offset 5mm spowoduje że narysowana linia będzie oddalona o 5mm od linii konstrukcyjnej. Gdybyśmy wpisali offset=0 to linia była by narysowana bezpośrednio na linii konstrukcyjnej Załącznik: Teraz za pomocą funkcji Meet2 Lines łączymy wszystkie trzy odcinki. Ważne żeby dwa pionowe wychodziły poza obrys wręgi. Po połączeniu trzech linii zaznaczamy je strzałką i klikamy na Join Polyline , potem na dole 2D/3D i na Finish join Polyline. Załącznik: Załącznik: Teraz klikamy na funkcję Trim, po jej włączeniu najeżdżamy na obrys listwy i klikamy na ten obrys. Zmieni on kolor. Po zmianie koloru klikniecie myszą na linię tak jak na screenie spowoduje to usunięcie odcinka wręgi. Załącznik: Teraz za pomocą Meet 2 Lines łączymy krzywą wręgi z wcięciem. Uwaga, czasem wyskakuje komunikat o niemożności połączenia linii. I wtedy albo połączymy ją w powiększeniu albo rozbijamy cały rysunek funkcją EXPLODE a po połączeniu całość wiążemy Join Polyline. Załącznik: Teraz zaznaczamy cały rysunek i klikamy na Join Polyline a co dalej wiadomo. Załącznik: W ten sposób możemy robić wycięcia na gotowych , zamkniętych obiektach bez względu na ich kształt. Oczywiście rysując element z prostych odcinków jest trochę szybciej z wykonaniem wycięć na listwy. Na zakończenie tu gotowy plik DXF Załącznik:
|
Autor: | Paweł W. [ 9 paź 2011, o 14:00 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
Można też zrobić to inaczej. Obrys listwy rysuje się tak jak podał Sławek, a następnie używając funkcji Split Entity "rozcinamy" owal jakim jest wręga. Wręga jest zamkniętym obiektem, więc trzeba użyć funkcji dwa razy - na przykład "wycinając" fragment, który Sławek usunął funkcją Trim. Potem przy użyciu Meet 2 Lines zamyka się wycięcie. Zaraz postaram się to zobrazować EDIT: Jako podstawy użyłem elipsy. Jeśli obrys elementu jest krzywą inną niż elipsa / łuk, trzeba tą krzywa rozbić na odcinki funkcją Explode (ALT + Shift + E domyślnie). Rozcinam element funkcją Split Entity - wcześniej wyrysowałem sobie liniami pomocniczymi obrys listewki i obrys wręgi rozcinam tam, gdzie ma się zaczynac wcięcie pod listewkę. Załącznik: Załącznik: Wygląda to tak jak na rysunku - w efekcie zostaje mi widoczny na rysunku 3 odcinek elipsy (bądź krzywej) który kasuję. Załącznik: Potem rysuję wcięcie na listewkę akurat w tym przypadku używając funkcji Polyline (rysukek 4). Załącznik: Potem tylko połączenie i wyrównanie krawędzi funkcją Meet 2 Lines. Załącznik: Sprawa załatwiona, na koniec oczywiście warto całość zmienić w polilinię, więc zaznaczasz wszystko i Join Polyline I tyle |
Autor: | PiotrKostek [ 10 paź 2011, o 16:15 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
wszystko ładnie, pięknie Kolejne fazy projektu - obrys wewnętrzny - pomniejszenie obrysu zewnętrznego, dociągnięcie linii i zamknięcie dodatkowymi liniami. Taki miałem plan - średnio mi to wychodzi. Nie jest równa szerokość wręgi. nie bardzo wiem jak w prosty sposób ustalić tą szerokość - pomniejszam na oko i kicha... I dlaczego nie mogę zastosować rzutów? robię podgląd rzutni ale na każdej mam wszystko ułożone w linii. Jak próbuję obracać wręgę, żeby postawić ją do pionu - kręci mi się ona tylko w płaszczyźnie pierwszego rysunku - nie wiem czy dobrze tłumaczę. A chciałem sobie już kilka wręg poustawiać, żeby poćwiczyć 3d I kolejna sprawa - jak zrobic ładny ażur - zaokrąglenia w rogach. To tyle na razie |
Autor: | slawekmod [ 10 paź 2011, o 16:20 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
Musisz wrzucić plik nad którym pracujesz to Ci się to opisze w jakiś sensowny sposób. Znajdź funkcję OFFSET. Włącz "NO SNAP" potem kliknij na offset , w lewym dolnym rogu wpisz wartość w mm, ta wartość określi Ci ile obrys wewnętrzny będzie odsunięty od zewnętrznego. Po wpisaniu offsetu klikasz na linię obrysu wręgi, potem puszczasz przycisk myszy przejeżdżasz myszą do wnętrza wręgi i klikasz ponownie lewym myszy i już masz wewnętrzny obrys wręgi. Tak jak wspomniałem , wrzuć plik dxf i będziemy radzić co i jak. Wszystko co Ci potrzebne do robienia ażurów to funkcje Offset, trim, meet 2 lines, construcion (linie) , explode, parallel i jeszcze ze dwie inne. |
Autor: | PiotrKostek [ 10 paź 2011, o 18:00 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
Dostałem wędkę popróbuję sam wykorzystac tą wiedzę. Chciałem zacząć modelować przód kadłuba, dla dalszej nauki - jak się wyrobię, to wrzucę dziś wieczorem swoje wypociny. Zastanawiam się jeszcze nad jedną rzeczą, spróbowałem zamknąć wręgę - ten offset - świetna sprawa - ile to człowiek traci na niewiedzy - a potem nadałem jej grubość. Udało mi się przejść do trybu 3d ale wręga składa się z wielkiej ilości pojedyńczych linii, co widać przy nadaniu grubości. I boję się, że przy większej ilości takich obiektów - mój komp nie da rady. MArtwić się tym ? |
Autor: | Paweł W. [ 10 paź 2011, o 19:39 ] |
Tytuł: | Re: Cobra - wręgi |
Nie kupuj GeForce w laptopie - szybko moze się ugotować. Szczegóły na gg. Swoją drogą - ja mam od niedawna kosmiczną kartę graficzną i niegłupiego kompa (Radeon HD6870 1GB, dwa rdzenie po 3,0GHz i 4GB RAM), ale jakiejś znaczącej poprawy w renderach nie znalazłem Cytuj: wręga składa się z wielkiej ilości pojedyńczych linii Nie przejmuj się. Komputer musi rozbić krzywą na odcinki, tak samo jest na przykład przy robieniu stożkowego łba śruby - nie ma gładkiego stożka tylko taki złożony z płaszczyzn. |
Strona 1 z 5 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |