Po zapoznaniu się z paroma nowymi słówkami w języku francuskim wypełniłem tabelkę z doboru dźwigarów i łącznika skrzydła.
Wasze uwagi były słuszne - mój pierwszy zamysł był na pancernik. Wszystko rewiduje opierając się na wynikach obliczeń.
Mój Guppy2 1,7m gotowy do lotu waży 471g (silnik 30g, LiPo 105g). Dla nowego modelu 3,4m do obliczeń wytrzymałościowych zakładam wagę 1400 g co stanowi spory zapas. powierzchnia całego skrzydła: 89,5 dcm2, przeciążenie: 5,7G. I to są wartości wyjściowe do dalszych rozważań.
Ame du longeron - duszę dźwigara jak to nazywają Francuzi - czyli przekładki - w pierwszej sekcji płata robię z balsy 1,5mm, w drugiej ich nie będzie wcale.
Sam dźwigar jest dobrze dobrany: 3x10 mm sosna: wytrzymałość drewna na ściskanie 30 MPa. W drugiej sekcji jak policzyłem: można zastosować dźwigar z balsy o tych samych wymiarach.
------------------------------------------------------------------------
Co do łącznika płatów, podaję wyniki:
fi 6mm stal sprężysta wytrzyma przeciążenia 5,2 G (waga 33g)
fi 8mm szkło wytrzyma przeciążenia 5,4 G (waga 15g)
fi 6mm szkło wytrzyma przeciążenia 2,3 G (waga 8g) -
i ten nieszczęsny węgiel:
fi 6mm wytrzyma przeciążenia 6,5 G (waga 7g) - aż się prosi zastosować.
Zastosuje rurkę fi 8 mm, a co do niej wsadzę ostatecznie - nie wiem, ale zacznę loty na łączniku stalowym
------------------------------------------------------------------------
Kalkulator do doboru serw:
Załącznik:
stery.xls [14 KiB]
Pobrany 321 razy
------------------------------------------------------------------------
Lin do wielu innych kalkulatorów :
http://tailwindgliders.com/Files.html(tylko nie pobierajcie do serw, bo mają jednostki anglosaskie)
------------------------------------------------------------------------
Teraz rozkminiam kalkulator Sailplane Calc Cruciform Tail Metric May 2016, wprowadziłem wszystkie dane i męczę się z interpretacją wyników.
Ponad to zainstalowałem dzisiaj xflr5, ale prawdę mówiąc na tym etapie prac nie chciałbym zmieniać profilu skrzydła.
oto wynik pracy w Autocad: