Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://www.forum.aerodesignworks.eu/

Jak projektować ukośne elementy w 2D
http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=8&t=161
Strona 1 z 1

Autor:  PiotrKostek [ 5 gru 2011, o 16:53 ]
Tytuł:  Jak projektować ukośne elementy w 2D

Zasypuję forum pytaniami :) ale za to robi się baza wiedzy :)

Pytanie kolejne - albo raczej wyjęte z wątku o mojej Cobrze - jak w 2D (na którym jak już wiem powinienem projektować ) wykreślić to ukośne żebro w sterze kierunku ?
I co pewnie się z tym wiąże te małe żeberka w stateczniku poziomym (zakładam, że mam dany profil statecznika)

Załączniki:
stabstructurpt.jpg
stabstructurpt.jpg [ 13.63 KiB | Przeglądany 11012 razy ]

Autor:  slawekmod [ 5 gru 2011, o 19:26 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

Piotrek, sprawa jest banalnie prosta i poradzisz sobie z tym w 5 sekund. Rysujesz rzut statecznika od góry czyli normalnie jego obrys, zaznaczasz w nim żebra normalne czyli prostopadłe do dźwigara a następnie żebra które mają być po skosie. Przypuśćmy że rysujesz na profilu naca0010, żebra prostopadłe mają np długość 100mm . Teraz narysuj linię konstrukcyjną skośną gdzie ma być żebro skośne. Zmierz długość tej lini ale zaczynając od natarcia a kończąc na spływie. Przypuśćmy że ta linia ma 150mm. rozciągasz swoje Naca 0010 o 50 mm wpisując w SCALE X wartość 150. Teraz obróć tak rozciągnięte żebro o kąt taki jak linia skośna względem dźwigara i po obrocie po prostu umieść to żebro na tej linii. W miejscu przecięcia osi dźwigara i skośnej osi symetrii żebra przetnij to żeberko prostopadle do tej ostatniej. Część od natarcia do dźwigara usuń a to co zostanie od dźwigara do spływu to Twoje półżebro pasujace wysokością do dżwigara a długością do reszty .Może to zagmatwanie napisałem ale szybciej jest tak niż robienie screenów. Zresztą, jak będą potrzebne to napisz.

Autor:  PiotrKostek [ 5 gru 2011, o 22:35 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

jakbyś napisał w 5 godzin, to było by bliższe prawdy... Nic nie kumam... :)

Edit:Jakby rzut od góry znaczył obrys z boku - tak jak patrzę na model z boku, to bym zaczynał coś rozumieć... ale rzut z góry ?

Autor:  slawekmod [ 5 gru 2011, o 22:45 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

Wrzuć spakowany rarem obrys statecznika i profil do niego w 2D, to 2D musi być rysunkiem 2D a nie konwersją 3D w 2D to pokażę Ci o co chodziło w tym opisie.

Autor:  PiotrKostek [ 5 gru 2011, o 23:17 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

Nie wiem czy o to ci chodziło - nie jest to jakiś konkretny statecznik - tak dla nauki. Liniami konstrukcyjnymi zaznaczyłem położenie żeberek - proste i dwa ukośne żebra - jedno przechodzące przez dwa żeberka, drugie krzyżujące.

Załączniki:
przykład.rar [26.15 KiB]
Pobrany 557 razy

Autor:  slawekmod [ 5 gru 2011, o 23:38 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

Niestety Piotrek , co innego pokazałeś na zdjeciu a co innego jest w pliku. Robienie diagonalnych konstrukcji przy skośnym skrzydle czy usterzeniu jest bardziej złożone niż to co na zdjęciu tym bardziej że im grubość profilu się zmniejsza. W takim przypadku trzeba wyrysować wszystkie żebra jako poziome a potem przeciać je w miejscu dźwigara nawet wirtualnego i rozciągać przód i tył . Rozcinanie jest potrzebne chociażby ze wzgledu na to że rozciągnięcie nastąpi od punktu przecięcia a więc grubość profilu w miejscu przecięcia zostanie taka sama i nie ulegnie przesunięciu. Nie wiem jak to napisać prościej. Tematów się nawarstwia a ja już sam nie wiem jak do nich podejść. samo wyrysowanie statecznika z taki układem żeber jest możliwe ale zejdzie z tym parę godzin.
Propozycję mam taką, opracuj obrys statecznika do konkretnego modelu i krok po kroku będziemy go rysować. Będzie to miało prócz zadania edukacyjnego cel w postaci wykonania gotowego elementu. Jak już siedzieć parę godzin to po to żeby zrobić coś twórczego.

Poniżej to co miałem na myśli w poprzednim poście. Na zdjeciu pokazałeś stateczniki z dźwigarkami, w pliku nie ma dźwigarów.

Załączniki:
przykład1.DXF [86.37 KiB]
Pobrany 593 razy

Autor:  slawekmod [ 5 gru 2011, o 23:47 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

Mam pomysł jak to zrobić ale dziś już nie dam rady, jestem od 4.00 na nogach a po nocnych jazdach we mgle i ulewach to już całkowicie jestm wyciśnięty z sił.

Autor:  PiotrKostek [ 5 gru 2011, o 23:53 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

Sorki, ale to może dlatego, że chcę się nauczyć czy zrozumieć jak to się robi a nie żebyś robił to za mnie :) też szanuję twój czas i bynajmniej nie mam sumienia angażować kilku godzin twojej pracy :) Więc wybacz mi za takie kwiatki, ale patrząc co robicie z cadem mam wrażenie, że wystarczy kilka minut, żeby coś zrobić. Zwłaszcza, że moje rzeczy wydają się proste :) Nie zdaję sobie sprawy, że może to wymagać mnóstwa roboty.

Tak jak te nieszczęsne wręgi i podłużnice - chciałem, żebyś pokazał na przykładzie dwóch trzech wręg jak to zaznaczać, a potem wycinać listwy. I mogę napisać - to wszystko - i wybacz, jeśli nie zdaję sobie sprawy, że zabierze ci to ileś tam czasu - ot ignorancja :)

Żałuję, że temat wicherka umarł - może tam by było sporo wątków do poruszenia. Jak mówią - im dalej w las tym więcej grzybów. Może po prostu próbuj dawać nam wędkę a nie rybę :) Bo zdaję sobie sprawę, że cię wykorzystujemy - a ja to już pewnie zwłaszcza i któregoś razu powiesz - spadajcie :)

Ten opis i ten obrazek jakoś mi się kleją - brak mi podstawowej wiedzy rysunku konstrukcyjnego, ale łapię powoli.

PS. Masz jakiś patent na wygodne mierzenie ? :)

Autor:  slawekmod [ 5 gru 2011, o 23:59 ]
Tytuł:  Re: Jak projektować ukośne elementy w 2D

Źle mnie zrozumiałeś , nie chodzi o to że nie chcę przekazać tej wiedzy bo forum powstało po to żebym tą wiedzę komuś przekazał :) Sprawa wręg i podłużnic niebawem powróci przy pittsie a sam zobaczysz że to bardziej skomplikowane kształty niż w szybowcach. Pokaże odrazu jak wyznaczać prostopadłość listew w danym obrysie. Co do stateczników z ukośnymi żebrami mam już pomysł. Jutro po pracy się tym zajmę. Postaram się narysować to tak żebyś mógł łączyć żeberka w różne układy pod różnymi kątami w dowolnych konfiguracjach. Może nie tylko Tobie się to przyda, dziś już poprostu jestem padnięty :(

Co do mierzenia odcinków to najprostrzą metodą jest narysowanie polylinii z offsetem 0 na linii konstrukcyjnej i odcięcie jej za pomocą funkcji trim. Po tym wyłączamy NO SNAP i klikamy na odpowiednią funkcję w toolbars-ie Measurement lub Dimension, w zależności od tego czy chcemy mierzyć kąty czy długosci lub też promienie albo średnice. Oczywiście możemy zmierzyć dowolny odcinek w dowolnym rysunku.

Załączniki:
Bez tytułu.jpg
Bez tytułu.jpg [ 200.95 KiB | Przeglądany 10974 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/