Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 10 lis 2024, o 21:22

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Następna
Autor Wiadomość
Post: 5 lis 2016, o 21:25 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sie 2014, o 21:07
Posty: 83
A nie szło by zrobić dźwigara na zasadzie dwuteownika?
Usztywniło by to skrzydło.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 lis 2016, o 21:39 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
Masz rację!!! Taki dwuteownik zwiększyłby zdecydowanie sztywność skrzydła. Trzeba by było tylko zastosować rurę o mniejszej średnicy.
Musze zastanowić się nad tym problem.

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 lis 2016, o 12:46 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1205
Lokalizacja: Wrocław
Dlaczego o mniejszej średnicy? Masz stosunkowo gruby profil więc powinno się zmieścić. Dasz dźwigary sosnowe, pomiędzy pochwę łącznika, do tego przekładki balsowe ze słojami ułożonymi pionowo, mniej więcej jak na poniższym screenie:
Załącznik:
01.png
01.png [ 20.7 KiB | Przeglądany 14181 razy ]

Osobiście dźwigary przesunąłbym i umieścił mniej więcej w 1/3 cięciwy:
Załącznik:
02.png
02.png [ 15.13 KiB | Przeglądany 14181 razy ]

Skrzydło wykonałbym tradycyjnie - żeberka z kesonem plus nakładki na żebra poza kesonem. Coś jak na tym zdjęciu oraz tym i tym.
Jeśli chodzi o sztywność - dźwigary dają większą wytrzymałość i ugięcie (a co za tym idzie i sztywność) końcówki skrzydła, a przekładki między dźwigarowe zwiększają sztywność konstrukcji na skręcanie. Jeśli chcesz zwiększyć sztywność na skręcanie, to zastosowanie większych dźwigarów niewiele da. Możesz za to dać przekładki z dwóch stron dźwigarów (tworząc zamknięty profil).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 lis 2016, o 13:36 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
Cytuj:
Osobiście dźwigary przesunąłbym i umieścił mniej więcej w 1/3 cięciwy

Czy mógłby kolega uzasadnić dlaczego powinienem przesunąć dźwigary???
Zdjęcia jakie kolega prezentuje to w dalszym ciągu zdjęcia skrzydeł szybowców.

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 lis 2016, o 14:34 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1205
Lokalizacja: Wrocław
Nie wiem do końca jak chcesz wykonać konstrukcję skrzydła, ale jeśli chodzi o dźwigary, to im dalej odsunięte są od siebie - tym większa wytrzymałość. Poglądowo poniższy screen:
Załącznik:
00.jpg
00.jpg [ 50.46 KiB | Przeglądany 14170 razy ]

Niby dużej różnicy w odległości nie ma ale jeśli weźmiemy uwagę, gdzie przypada miejsce przyłożenia wypadkowej siły nośnej - według mnie jest to korzystniejsze. Oczywiście miejsce to zmienia się wraz ze zmianą kąta natarcia, ale dla lotu na małych kątach natarcia będzie to prawdą.
Jeśli masz jeden dźwigar (główny), a punkt przyłożenia siły nośnej (wypadkowej) leży daleko poza nim - pojawia się dodatkowo moment skręcający skrzydło (przy mniejszych wydłużeniach nie jest to aż tak widoczne jak przy dużych). Jeśli masz dwa dźwigary i ten pomocniczy "pociągnięty" jest do końca - nie ma już to aż takiego wpływu.
Jeśli chodzi o zdjęcia, to tak, są to skrzydła szybowca które wykonał kolega milo. Nie różnią się zbytnio pod względem konstrukcyjnym od skrzydeł samolotowych (poza wydłużeniem, profilem). A zasady wytrzymałości są już te same ;)

Może faktycznie, sugestia z mojej strony była zbyt pochopna (bez znajomości założeń konstrukcyjnych). Niemniej uważam, że skrzydła nie powinny być wykonane jak w modelu o małym wydłużeniu. Z tego co podałeś, przy prostokątnym płacie będziesz miał wydłużenie na poziomie 6. Jeśli zrobisz trapezowe skrzydła, to śmiało "wyciągniesz" ponad 7. Mniejsza końcówka skrzydła - mniejszy opór indukowany, mniejsze zapotrzebowanie na moc - można zastosować np. lżejszy akumulator. Lżejszy akumulator to znowu mniejsza masa samolotu. Mniejsza masa startowa pozwala na lżejsze wykonanie konstrukcji przy tej samej wytrzymałości. I tak w kółko ;)
Gdybym budował model przeznaczony do długich i dalekich lotów, bliżej byłoby mu do motoszybowca niż do samolotu. W przypadku awarii/braku zasilnia silnika, masz większą doskonałość a co za tym idzie zasięg. Z drugiej jednak strony mamy mniejsze obciążenie więc np. większą podatność na warunki atmosferyczne :roll:
Tak jak pisałem wcześniej - to Twoje założenia i preferencje ma spełnić Twój model :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 lis 2016, o 14:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
Konstrukcja dźwigara głównego będzie oparta na dwuteowniku wykonanym z listewek sosnowych 6x3 i i przekładki środkowej wykonanej z balsosklejki 3 mm wykonanej jako jedna formatka. Tylny dźwigar będzie wykonany z listewek sosnowych 2x5 i przekładce balsowej 2 mm.
Z przodu keson z balsy 2mm, tylny keson również balsa 2 mm. Oba kesony będą zamknięte. Żebra od góry i dołu pokryte paskami balsy 2 mm.
Myślę że taka konstrukcja będzie bardzo sztywna !!!
Co do dalekich lotów. Nowe przepisy dotyczące lotów FPV nie zezwalają na wykonywanie bez odpowiedniej licencji lotów poza zasięgam wzroku ;) Cały czas rysuję konstrukcję skrzydła w oparciu o zmiany jakie chcę wprowadzić.
Proszę o trochę cierpliwości ;)

Być może i racja aby był to motoszybowiec :idea: ale musiał być dość spory (przynajmniej kadłub aby można było wszystko spokojnie zmieścić) i bardzo mocny co wiązało by się z wagą. Do lotów FPV model musi być stabilny.

Na marginesie, Multiplex wypościł na rynek nowy model FUN CUB XL i jak zwykle u tego producenta model duży ciężki a w środku kadłuba tak mało miejsca że ciężko regulator silnika zmieścić ..... :shock:

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 lis 2016, o 20:10 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sie 2014, o 21:07
Posty: 83
A można i tak


Załączniki:
2teownik zeberka.PNG
2teownik zeberka.PNG [ 15.15 KiB | Przeglądany 14155 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 lis 2016, o 21:39 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
Przedstawiam moją propozycję skrzydła do modelu FPV.
Rozpiętość 1800mm, cięciwa 300 mm.
Konstrukcja opiera się o dźwigar główny wykonany z listewek sosnowych 6x3 mm i balsosklejki 3 mm w systemie dwuteownika. Rura duralowa fi 16 oraz rura fi 8 mm.
Tylny dźwigar wykonany z balsosklejki 3 mm i dźwigar zamykający keson balsa 3 mm. Kesony balsa 2 mm.
Żebra przy kadłubie - balsosklejka 3 mm. Pozostałe żebra balsa 3 mm. Nakładki na żebra - balsa 2 mm.
Przewidywana waga do lotu to 4000 - 4300 g


Załączniki:
Konstrukcja skrzydła.JPG
Konstrukcja skrzydła.JPG [ 288.03 KiB | Przeglądany 14145 razy ]

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 lis 2016, o 18:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sie 2014, o 21:07
Posty: 83
A zrób coś takiego i sprawdź czy nie będzie sztywniejsze


Załączniki:
dzwigar zmiana.png
dzwigar zmiana.png [ 34.17 KiB | Przeglądany 14115 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 lis 2016, o 23:37 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
mikrus193 pisze:
A zrób coś takiego i sprawdź czy nie będzie sztywniejsze

Dokładnie w ten sposób zaprojektowałem ten dwuteownik ;)
Od góry i od dołu listwa sosnowa 6x3 a w środku formatka z balsosklejki 3 mm. Kilka skrzydeł w tej technologii zrobiłem i okazały się bardzo solidne!
W żebrach są podcięcia na listwy i na balsosklejkę. W Corelu nie umiem zrobić rysunku przestrzennego i dlatego być może moje rysunki nie są zbyt czytelne.
Musiałbym poprosić któregoś z kolegów który opanował rysowanie 3D w CAD aby zrobił taki rysunek przestrzenny. Myślę, że wówczas wszystko stało by się jasne.
Każda próba eksporty do DXF kończy się gigantycznych rozmiarów plikiem .... 130 MB

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group