Ja wyciągam oś nieco dalej od krawędzi i fazuję/zaokrąglam ster. Cóż, opis mało naoczny więc raz jeszcze z kreskami
:
Przykład na płaskim zawiasie, ale to bez różnicy. Zawias pokazany w widoku z przodu i z góry:
Załącznik:
01.png [ 4.47 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Wiadomo że nie możemy wstawić osi zawiasu na miejscu podziału:
Załącznik:
02.png [ 4.12 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Ja odsuwam oś obrotu zawiasu nieco w stronę steru:
Załącznik:
03.png [ 4.04 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Następnie ze środka obrotu zawiasu kreślę okrąg do miejsca podziału - będzie to przednia część steru:
Załącznik:
04.png [ 3.88 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Kolejnym krokiem jest ustalenie o ile ster ma się wychylać. W moim przykładzie jest to 45°, więc pod takim kątem ze środka obrotu robię dwie proste:
Załącznik:
05.png [ 11.93 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Kopiuję te dwie proste do okręgu (stycznie) i obcinam:
Załącznik:
06.png [ 9.26 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Usuwam dwie proste oraz obcinam zbędną część okręgu:
Załącznik:
07.png [ 5.01 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
A na końcu docinam profil:
Załącznik:
08.png [ 4.21 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Teraz można "obracać" sterem:
Załącznik:
09.png [ 8.23 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
I max. wychylenie:
Załącznik:
10.png [ 8.18 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Można zauważyć, że im większa odległość osi obrotu do statecznika - tym większe wycięcie/przerwa w sterze. Teoretycznie oś obrotu zawiasu wystarczy odsunąć tak by sam zawias był styczny do statecznika ale lepiej dać trochę zapasu. Przy niedokładnościach łatwo doszlifować balsę. Aha, oś obrotu zawiasu musi być równoległa do linii podziału statecznika ale to chyba oczywiste.
I przykład zastosowania:
Załącznik:
11.JPG [ 101.68 KiB | Przeglądany 10601 razy ]
Miejsca między żeberkami wypełnione balsą i doszlifowane do zarysu przedniej części żeber (łatwo zauważyć kiedy skończyć szlifowanie
):
Załącznik:
12.JPG [ 76.74 KiB | Przeglądany 10601 razy ]