Stan, zainspirowałeś mnie tym tematem, dużo myślałem i czytałem. Postanowiłem zaglębić się w SC bardzo "naukowo".
Na warsztat poszedł mój "flagowy" szybowiec "40". Z programu SC środek ciężkości modelu dla 16% 68 mm od kn /krawędź natarcia, cięciwa do obliczeń 180 mm/, 8% zapasu stabilności, 82 mm od kn. Szybowiec wyważylem do pierwszych lotów na 68 mm od kn(!)
Czas na naszą "biblię" czyli Pana Niestoja. Pomijam tutaj wyliczenia i wzory. Korzystając z tablic aerodynamicznych na stronie
http://www.worldofkrauss.com/, policzyłem środek masy modelu. Dane:
profil S-3021
średnia cięciwa aerodynamiczna - 180 mm
prędkość optymalna /największej doskonałości/ Cm-0,078, Cz-0,751 przy 5 stopniach
prędkość ekonomiczna/najmiejszego opadania/ Cm-0,104, Cz-0,876 przy 8 stopniach
Po podstawieniu do wzoru wyszło:
Dla Vopt wyważenie 60 mm od kn
Dla Vek wyważenie 66,4 mm od kn
Szybki montaż modelu w piwnicy, instalacja na moim "urządzeniu" do wyważania, konfiguracja jak po ostatnich lotach, po regulacjach i korekcie wyważenia. Wynik. SC, pomijając błąd pomiaru, w 63/65 mm od kn!!!. Wnniosek. Szybowiec wyważony, w czasie prób, nie na Vopt, ani Vek, gdzieś pomiędzy.
Przypominam, że zaczynałem od 68 mm od kn z programu SC. Daje do myślenia.
_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007pozdrawiam
milo