Mało osób chyba słyszało o Kogutku więc zapraszam...
Projektantem i wykonawcą Kogutka był pan inż. Władysław Zalewski. Samolot został zbudowany w jego domu w Milanówku a sam Zalewski wiele części wykonał własnoręcznie.
Szukając śladów i historii o samolocie udało mi się dotrzeć do P. Witkowskiego, który jako dziecko często bywał w domu p. Zalewskich i był niejako świadkiem powstania samolotu...
Zalewski jako 17-letni student Szkoły Mechaniczno-Technicznej Wawelberga i Rotwanda w Warszawie, rozpoczął projektowanie i budowę dwupłatowego samolotu wzorowanego na samolocie Farman III, który przed paru miesiącami, 16 września, pilotowany przez Francuza Georgesa Leganeux, wykonał pierwsze pokazowe loty w Warszawie. Budowę Zalewski rozpoczął w domu w którym mieszkał a następnie wraz z bratem kontynuował w tzw. „Letnim Teatrze”. W 1911 roku budowa maszyny była poważnie zaawansowana, ale do ukończenia jej nie doszło ze względu na brak środków finansowych potrzebnych na opłacenie wykonawstwa zaprojektowanego przez Zalewskiego silnika.
Kiedy budowa samolotu WZ-I przeciągała się z powodu braku środków Władysław Zalewski wiosną 1912 roku podjął budowę latającego urządzenia znacznie tańszego, mianowicie jednopłatowego szybowca WZ-II, którego koszt budowy wyniósł zaledwie 24 ruble. Na szybowcu tym Zalewski wykonywał krótkie loty ślizgowe z piaszczystych wzniesień w okolicy Grudowa k/Milanówka. Start odbywał się za linami ciągnionymi przez dwoje ludzi. Następnymi urządzeniami do latania zbudowanymi w Milanówku przez Zalewskiego wspólnie ze szkolnym kolegą Zbigniewem Babińskim, były dwa szybowce dwupłatowe, stanowiące kopie opisanej w dostępnych publikacjach maszyny Amerykanina Octave’a Chanute’a. Na jednym z nich próby lotów podejmował zaledwie 14-letni Kazimierz Wasiutyński.
Załącznik:
Szybowiec- zalewski.jpg [ 22.7 KiB | Przeglądany 26112 razy ]
Po wojnie, nauczony wcześniejszymi doświadczeniami planowaną budowę swego pierwszego powojennego samolotu Władysław Zalewski poprzedził skonstruowaniem i zbudowaniem 5-cylindrowego silnika gwiazdowego WZ-18 o mocy 18 KM. Został on wykonany w latach 1923-1926 częściowo w Szkole Mechaników 1 Pułku Lotniczego w Warszawie a częściowo w domu konstruktora w Milanówku. Gdy silnik ten był gotów, Zalewski rozpoczął w 1925 roku projektowanie i budowę samolotu WZ-XI „Kogutek”, wykorzystując w jego konstrukcji m.in. części z niedokończonego nigdy samolotu WZ-I z 1913 roku.
Budowa zakończyła się w 1927 r. "Kogutek I" zapisał się w historii lotnictwa jako pierwsza polska konstrukcja wyposażona w rodzimy silnik w niepodległej Polsce !
Samolot został oblatany przez p. Z. Babińskiego, który wykonał nim od razu przelot do Warszawy. Był to ostatni dzień I Krajowego Konkursu Awionetek, na który ”Kogutek” spóźnił się i startował poza konkursem.
Wg opinii był bardzo łatwy w pilotażu i miał dobrą stateczność. W 1928 r. Babiński wykonał na ”Kogutku” pierwszy rajd turystyczny po Polsce przelatując ponad 600 km. Samolot nosił znaki rejestracyjne SP-AEF. W lutym 1934 r. został skasowany i przekazany do Muzeum Przemysłu i Techniki w Warszawie.
Więcej informacji o samolocieO autorze projektu W. ZalewskimZałącznik:
fot079.jpg [ 38.96 KiB | Przeglądany 26112 razy ]
Załącznik:
fot077.jpg [ 49.63 KiB | Przeglądany 26112 razy ]
Załącznik:
preview_zalew-1.jpg [ 43.71 KiB | Przeglądany 26112 razy ]
I na koniec mój malutki Kogutek
Załącznik:
DSCF5056.JPG [ 76.39 KiB | Przeglądany 26112 razy ]
Załącznik:
DSCF5079.JPG [ 67.12 KiB | Przeglądany 26112 razy ]
Załącznik:
DSCF5230.jpg [ 33.74 KiB | Przeglądany 26112 razy ]