Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
ADW1 - szybowiec http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=61&t=225 |
Strona 1 z 15 |
Autor: | zdzisiek19 [ 24 lut 2012, o 16:56 ] |
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec |
Milo jeszcze mógłbyś powiedzieć parę słów na temat profili płatów. To znaczy, jakie są różnice pomiędzy nimi, który płat do czego jest lepszy i dlaczego. To uprości wybranie płata przyszłym zainteresowanym budową. |
Autor: | milo [ 24 lut 2012, o 17:01 ] |
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec |
Moje doświadczenia z profilami opisałem w "Elementarzu". Tylko na temat tych profili mogę się wypowiadać, te sprawdziłem osobiście. SD7037, zaproponowałem bo ma bardzo dobre opinie, na jego temat wypowiedział się Stan w tym samym wątku. Osobiście nie sprawdziłem go. Temat rzeka, tyle opinii co modelarzy, napewno będzie dyskusja |
Autor: | Sidey [ 24 lut 2012, o 19:22 ] |
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec |
Milo, Twój szybowiec jest bardzo ładny i na pewno znajdzie się wiele osób chętnych do budowy, w mojej osobie jest już jedna Czekam na start |
Autor: | milo [ 24 lut 2012, o 21:39 ] | |||
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec | |||
Krok pierwszy - obliczenia. Z góry zaznaczam , że nie jest to jakaś wiedza tajemna, nic skomplikowanego. Ogólnie jest zawarta w książkach Pana Niestoja i Schiera. Ameryki nie odkrywam. Obliczenia , które tutaj przedstawię są zaczerpnięte z tych właśnie publikacji przyprawione moimi doświadczeniami. Aby zaprojektować w miarę sprawnie latający model, w tym przypadku szybowiec, musimy zdecydować sie jak duży ma być. Chodzi głównie o rozpiętość. Pisałem wcześniej, że szybowiec powinien mieć, aby był szybowcem, wydłużenie płata ok 10. Jak to liczymy? W przypadku skrzydeł prostokątnych, dzielimy całkowitą rozpietość przez cięciwę płata. I tak dla przykładu, nasze skrzydełko ma mieć 150 cm, czyli cięciwa wyniesie 15 cm. Wartość 10 jest, powiedzmy minimalną wartością, oczywiście może być więcej. W ten sposób otrzymujemy pierwszy jakże istotny parametr naszgo przyszłego modelu - cięciwę płata. Do tej wartości wszystkie obliczenia będą się odnosić. Wracamy do naszego projektu. Zakładam rozpiętość 200cm. Wydłużenie więcej niż 10. Cięciwa 18 cm. Rozpiętosć jednego płata zakładam 98 cm, to dla wygody technologicznej, listewki mają 100 cm. Przy płacie prostokątnym, jego powierzchnia wyniesie 35,3 dm^2. Teraz przyjmujemy odległość krawędzi spływu skrzydła od krawędzi natarcia statecznika poziomego. Tutaj zakładamy wielkość od 2,2 cięciwy do 2,5 cięciwy płata. W przypadku ADW1 wynosi 4,2 dm. Wyliczamy ramię statecznika poziomego. Do 4,2 dm dodajemy odległość punktu leżącego w 25% cięciwy płata od krawedzi spływu - w tym przypadku 1,35 dm - i odległosć punktu leżącego w 25% cięciwy statecznika poziomego od krawędzi jego natarcia - w tym przypadku przyjmujemy cięciwę 10 cm, czyli odległosć wyniesie 2,5 cm. Ramię statecznika wyniesie: 4,2 dm + 1,35dm+0,25dm=5,8 dm. Używam [dm] w tym przypadku. Mamy, powierzchnię skrzydeł, cięciwę, ramię usterzenia poziomego, czas wyliczyć powierzchnię statecznika poziomego. Najistotniejszym parametrem podczas projektowania, który później w sposób kapitalny wpływa na stateczność modelu, jest współczynnik stateczności podłużnej - symbol "A". W modelach rc szybowców staram się , aby ten współczynnik nie był niższy niż 0,5, to jest moje doświadczenie. Dla wersji A ADW1 wsp "A" zaplanowałem w wartości ok 0,54. Niżej jest skan wstepnego projektu, wyliczenia podstawowych wymiarów modelu. Napewno pojawią się pytania, ok. Pytajcie. Myślę, że skan wiele wyjaśni, ale nie wszystko Dodatkowo zamieszczam skan kartki papieru, na którym możecie zobaczyć w jaki sposób robię projekt wstępny modelu /sama idea/... jakiś stary . Wszystkie widoczne sylwetki są w skali 1:10, dla zachowania proporcji, później przenoszę to na kalkę. Niestety Cada nie znam, nie umiem, za stary jestem :lol Podsumowując: dla przyjętej powierzchni skrzydeł, ramienia usterzenia, powierzchnia statecznika poziomego wyniesie 6,0dm^2, co da wsp A 0,54. edit wymieniłem mój kulawy skan obliczeń na przygotowany przez zdziśka19, super, dzięki za pomoc
|
Autor: | noker [ 24 lut 2012, o 21:49 ] |
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec |
Jeśli można prosić, skanuj w odcieniach szarości a nie czarno-białe, wtedy skany będą bardziej czytelne |
Autor: | milo [ 24 lut 2012, o 21:51 ] |
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec |
Ok, sorry, poprawię się. Miałem kłopot ze skanerem. |
Autor: | noker [ 25 lut 2012, o 16:47 ] |
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec |
Parametr wydłużenia płata tyczy się tylko samych płatów, czy musi uwzględniać także szerokość kadłuba? W obliczeniach w tekście i tych na obrazku są inne wartości rozpiętości oraz powierzchni płatów. Przy założonej długości skrzydła 98cm i rozpiętości 1,98m wychodzi że szerokość kadłuba w miejscu montażu skrzydeł wyniesie 2 cm. |
Autor: | milo [ 25 lut 2012, o 17:03 ] |
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec |
We wstępnej fazie projektowania liczę tylko same płaty, bez szerokosci kadłuba i końcówek. Gotowy model zawsze ma większe wydłużenie skrzydeł, bo mierzę rozpiętość o zbudowaniu i zmontowaniu. Podsumowując, przy założeniu, że model ma mieć ok 2m rozpiętości i zakładanym wydłużeniu - tutaj 11 - wychodzi na końcu 2,1 do 2,15 metra i wydłużenie 11,4 na przykład. Taki myk, który nie ma wpływu dużego na obliczenia. |
Autor: | milo [ 25 lut 2012, o 21:18 ] | ||
Tytuł: | Re: ADW1 - szybowiec | ||
Mamy wyliczone zasadnicze, najważniejsze wymiary modelu. Do szczęścia brakuje nam jeszcze powierzchni usterzenia pionowego. Aby tą wielkość obliczyć musimy wyznaczyć środek ciężkości szybowca. Korzystam do wstepnych wyliczeń z programu znajdującego się na stronie piotrap - http://www.piotrp.de/MIX/sp.htm. Z programu wychodzi, że środek ciężkości dla naszego szybowca zawiera się w przedziale od 60 do 74 mm od krawędzi natarcia płata. Na naszym szkicu nanosimy ten punkt - w tym przypadku 60 mm. Następnie wyznaczamy średnią cięciwę aerodynamiczną usterzenia pionowego, tutaj musimy wykonać juz jakiś odręczny szkic całego szybowca. Mierzymy odległość SC od punktu znajdującego w 25% ŚCA pionowego, to jest ramię usterzenia pionowego Lv. Korzystamy ze wzoru, który jest na rysunku. Do wzoru postawiamy Av, współczynnik stateczności kierunkowej, w naszym przypadku przyjmujemy 0,02 - wznios do 3 st. Obliczamy i wychodzi 1,37 dm^2. Z moich doświadczeń wynika , że powierzchnię należy powiększyć o jakieś 0,3 do 0,6 dm^2. W modelach bez lotek dzielimy statecznik na 50%, ster/statecznik, z lotkami ster kierunku to ok 30% całkowitej powierzchni usterzenia. Narazie wszystkie obliczenia odnoszą się do wersji "A", prostokątne płaty. Jednak wyliczona powierzchnia pionowego zda egzamin we wszystkich wersjach, podobny wznios, ale mniejsza pow skrzydeł - wersje B i C, czyli będziemy mieli zapas stateczności kierunkowej. Proponuję do rysowania przyjąć pow statecznika ok 1,8 do 2,0 dm^2. Na tym etapie kończymy obliczenia. Trudne? Myślę , że nie. Takie wyliczenia pozwolą uniknąć nam niespodzianek przy oblocie. Oczywiście, często zachodzi potrzeba zmiany niektórych parametrów, ale w tym przypadku mam 99% pewność, że nie, reszta to niepewność. Wersję "A" Adw1 mamy policzoną. W nastepnych postach przechodzimy do drugiej fazy, wykreslania planów, początkowo ogólnych, później, warsztatowych. A jeszcze wersje "B" i "C". O nich napiszemy niebawem. Teraz proponuję podzielić sie robotą. Płaty można rysować, wszystkie wersje, kadłub spróbujemy z Piotrkiem obrysować w Cadzie... jeszcze poziomy do rysowania...Ok jutro spróbujemy przedstawić ogólne szkice wszystkich podzespołów. Chętni zglaszać się do pomocy. ps. zdzisiek19, wielkie dzięki za szkice, są super
|
Strona 1 z 15 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |