Nie jestem zawodowo związany z lotnictwem więc odpowiem Ci jak ja to rozumiem, mnie interesuje praktyczne ich wykorzystanie

.
Winglety to dodatkowe małe powierzchnie na końcówkach skrzydeł (prostopadłe do skrzydła), tu masz przykład extry z Extreme Flight
Załącznik:
Komentarz: https://www.desertaircraft.com.au/shop/var/images/product/366.440/P/p-17744.jpg
000.jpg [ 95.76 KiB | Przeglądany 10288 razy ]
A Vortexy (albo Vortex generator) to określenie chyba wprowadzone przez PA (Precision Aerobatics) i tu masz przykład na ich XR 61 (to te małe węglowe trójkąciki, na końcach skrzydłą podłużne i większe, widoczne szczególnie na lewym - białym skrzydle, oczywiście są na górnej i dolnej powierzchni płata)
Załącznik:
Komentarz: https://i.ytimg.com/vi/Bqy81bzGw8Y/maxresdefault.jpg
01.jpg [ 117.31 KiB | Przeglądany 10288 razy ]
Jaka jest przewaga i czy jest jednych nad drugimi, nie wiem, ale wiem, że model niezbyt stabilny w harierze, po zainstalowaniu jednych lub drugich zdecydowanie robi się stabilniejszy

Czy można w jednym modelu użyć jednych i drugich, też nie wiem i nigdy nie widziałem.
Kiedyś na YT znalazłem fajny film, gdzie na przykładzie bodajże prawdziwej cessny pokazywano wpływ czegoś a`la vortexy. Przyklejono do górnej powierzchni skrzydła czarne nitki i badano jak zmienia się przepływ powietrza, z uporządkowanego na zaburzony i tym samym samym jak falują nitki przy coraz bardziej zmniejszającej się prędkości, aż do prędkości przeciągnięcia. Mierzono przy jakiej prędkości przepływ powietrza i ruch nitek się zaburza i przy jakiej dochodzi do przeciągnięcia. Następnie na tym samym samolocie zainstalowano vortexy i o dziwo przepływ powietrza i ruch nitek był dłużej uporządkowany, a prędkość przeciągnięcia się istotnie zmniejszyła. Jak jeszcze znajdę to podeślę linka.