Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych. http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=57&t=142 |
Strona 1 z 6 |
Autor: | milo [ 20 lis 2011, o 23:19 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Świetna robota, aż chce się zacząć jakiś nowy projekt... wiedziałem, że tak będzie, jak rozpoczniesz swoją relację z budowy "Sroki". Mam parę pytań, ale poczekam, napewno otrzymam odpowiedź w trakcie. Masz kibica w mojej osobie. |
Autor: | Luke [ 22 lis 2011, o 22:11 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Piękna robota! Bardzo podobają mi się polskie przedwojenne szybowce. Może kiedyś ktoś wypuści taki tartaczek do budowy np. Sroki ale taki 2 - 2.5m rozpiętości. Niestety nie mam warunków na duże modele ![]() Na razie pozostaje mi śledzenie tej relacji... |
Autor: | ali1983 [ 22 lis 2011, o 22:31 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Tomku mam nadzieję, że mi głowy nie urwiesz... Załącznik: p1050046w.jpg [ 35.96 KiB | Przeglądany 25171 razy ] rozpiętość 1,8M, cięciwa 210mm. rysunek sporządzony na podstawie książki A.Olejko (mam nadzieję, że coś widać) może kiedyś wzbogaci mój hangar |
Autor: | TomekW [ 23 lis 2011, o 19:52 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Uważam , że warto podejmować próby budowy makiet polskich szybowców i to zarówno dużych jak i małych. Makieta to zawsze makieta , obojętnie czy ma 2 czy 4 m. rozpiętości. Dlatego zachęcam wszystkich do zmierzenia się z tym wyzwaniem . Na początku muszę wyjaśnić, że moja Sroka będzie miała pokrycie sklejkowe gr. 0,6 mm dlatego rysując wręgi kadłuba pominąłem grubość pokrycia. W przypadku grubszego pokrycia, np. balsą 3 mm , należałoby pomniejszyć obrys zewnętrzny wręg o te 3 mm. Następnie wykonałem centralny węzeł stanowiący połączenie płatów z kadłubem razem z szablonami profilu płata , tak aby potem te elementy jak najdokładniej do siebie pasowały. Załącznik: DSCF6412.JPG [ 102.57 KiB | Przeglądany 27526 razy ] Teraz możemy złożyć po raz pierwszy kadłub "na sucho" Załącznik: DSCF6363.JPG [ 101.59 KiB | Przeglądany 27526 razy ] Wreszcie coś widać ![]() ![]() Są różne metody budowy kadłubów, ja zdecydowałem się użyć pomocniczego stelaża. Użyłem listew 2x2 cm , ważne aby były dokładnie kątowe tak aby zachować przy montażu prostopadłość sklejanych elementów . Poszczególne listwy montujemy do stołu tak aby były dokładnie równoległe i tworzyły jedną płaszczyznę inaczej kadłub będzie krzywy. Mój dotychczas prosty stół okazał się w tym momencie krzywy , skorygowałem to podkładkami sklejkowymi . Przyznam , że wykonanie tego " rusztowania " to prawdziwa próba nerwów ![]() Załącznik: Załącznik: Na tak przygotowanym rusztowaniu układamy kil, wstawiamy wręgi , łapiemy ściskami " wszystko ze wszystkim " , trzy razy sprawdzamy i wstępnie sklejamy ( punktowo ) . Załącznik: Załącznik: DSCF6424.JPG [ 103.46 KiB | Przeglądany 27526 razy ] Zdejmujemy kadłub , sprawdzamy raz jeszcze , jeśli wszystko jest prawidłowo kleimy tam , gdzie wcześniej nie mieliśmy dostępu . Po wyschnięci kleju, montujemy kadłub z powrotem na stelażu . Idziemy na zasłużone piwo czy co tam kto woli ![]() C. D. N. |
Autor: | Sidey [ 23 lis 2011, o 21:03 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Piękny ![]() |
Autor: | milo [ 26 lis 2011, o 22:38 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Jaki profil płata. Tak "na oko" to chyba jakiś MS? |
Autor: | TomekW [ 27 lis 2011, o 14:09 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Witam ponownie. Zdecydowałem się na profil MS Retro 13 % , którego współrzędne można pobrać ze strony Retroplane. Nie przywiązuję większej wagi do osiągów modelu ( nie kręcą mnie zawody ), raczej sugerowałem się prostotą budowy . Usterzenie ma symetryczne profile NACA . Podłużnice tyłu kadłuba to sosna 5 x 5 mm. Podłużnice przodu ze względu na znaczne wygięcie zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej wykonałem metodą lamelowania z trzech listew 2 x 5 mm. Listwy moczymy w wodzie (np. w wannie ) a następnie aby wstępnie odwzorować kształt przypinamy na planie . Następnie suszymy suszarką . Załącznik: DSCF6441.JPG [ 101.6 KiB | Przeglądany 27473 razy ] Listewki przyklejamy pojedynczo doginając do łuku kadłuba i unieruchamiając do momentu związania kleju ,łącząc z tylną listwą listwą "na zakładkę ". Załącznik: DSCF6440.JPG [ 105.58 KiB | Przeglądany 27473 razy ] Załącznik: DSCF6445.JPG [ 101.83 KiB | Przeglądany 27473 razy ] A tak to wygląda z bliska. Załącznik: DSCF6443.JPG [ 96.49 KiB | Przeglądany 27473 razy ] Dobrze byłoby tak zorganizować sobie pracę , aby po wklejeniu podłużnic jednej strony możliwie szybko obrócić kadłub i wkleić podłużnice drugiej strony. Wówczas wszystkie listwy będą dosychały jednocześnie co zmniejszy ryzyko zwichrowania kadłuba. Kadłub pozostawiamy oczywiście przypięty do stelaża na jakiś czas , w tym czasie możemy zająć się budową np. usterzenia. Kadłub z wklejonymi podłużnicami jest już na tyle sztywny, że bez problemu możemy wykonywać przy nim dalsze prace. Załącznik: DSCF6455.JPG [ 100.58 KiB | Przeglądany 27473 razy ] C.D.N. |
Autor: | ali1983 [ 28 lis 2011, o 11:01 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
opis budowy napewno będzie przydatny następnym budującym. ale zastanawia mnie jedna rzecz: jak będą poprowadzone kable do serw w skrzydłach? bo chyba nie przez tak cienki "grzebień" |
Autor: | TomekW [ 28 lis 2011, o 11:40 ] | ||
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych | ||
Myślę, że to zdjęcie powinno wszystko wyjaśnić. Kable będą łączone w czasie montażu modelu do lotu, a wtyki chowane w skrzydło.
|
Strona 1 z 6 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |