Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych. http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=57&t=142 |
Strona 4 z 6 |
Autor: | ali1983 [ 23 sty 2012, o 23:40 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
wow!!! pięknie się prezentuje!!! |
Autor: | piter216 [ 23 sty 2012, o 23:46 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Piękny Tomku zostań przy dużych modelach są super |
Autor: | TomekW [ 30 sty 2012, o 20:11 ] | ||
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych | ||
W uzupełnieniu do poprzedniego mojego postu chcę pokazać jak wykonane są obsady łączników płata Załącznik: DSCF7185.JPG [ 94.24 KiB | Przeglądany 13508 razy ] Duralowa rurka umieszczona w sklejkowym "gnieździe " o grubości równej średnicy rurki została zalana dokładnie klejem a następnie obustronnie oklejona sklejką - 1mm główny i 0.4 mm pomocniczy łącznik. O ile to możliwe , staram się zawsze tak wykonane obsady wklejać pomiędzy sosnowe pasy dźwigara, tak też jest to przewidziane w Sroce. Teraz pora zmierzyć się z problemem sklejenia tego wszystkiego tak co by " i do winkla i do piona " jak mawia szwagier Można pewno zrobić to na różne sposoby, każdy ma jakieś swoje patenty, ja zrobiłem to tak : Płat ułożyłem i unieruchomiłem na desce montażowej tak, aby nieco wystawał poza nią. Bagnety wsunięte w obsady umieściłem między pasami dźwigarów a następnie podwiesiłem na nich kadłub , który na razie jest dość lekki. Załącznik: DSCF7190.JPG [ 95.72 KiB | Przeglądany 13508 razy ] Na bagnety nasunąłem sklejkowy szablon użyty wcześniej do przygotowania żeber z otworami o identycznym rozstawie i średnicy jak w kadłubie (te elementy były wykonywane razem ). Prostokątna deseczka (z logo EVER ) ma za zadanie zapewnić równoległość bagnetów . Załącznik: DSCF7191.JPG [ 101.89 KiB | Przeglądany 13508 razy ] Teraz można całość skleić, dociskając elementy niezawodną w takich chwilach kostką brukową Po związaniu kleju pozostało jeszcze dopasować i wkleić trzy pierwsze żebra . Załącznik: DSCF7194.JPG [ 102.23 KiB | Przeglądany 13508 razy ]
|
Autor: | TomekW [ 7 lut 2012, o 20:32 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Wkleiłem obsady łączników w prawy płat wykorzystując jako " bazę " wstępnie zmontowany lewy płat i kadłub , wszystkie trzy elementy podczas klejenia połączone bagnetami stalowymi. Operacja zakończona sukcesem - płaty dają się bez problemu demontować i montować ponownie Wkleiłem też brakujące żebra. Załącznik: DSCF7196.JPG [ 103.86 KiB | Przeglądany 13478 razy ] Wszystko jako tako trzyma się razem. Załącznik: DSCF7198.JPG [ 105.16 KiB | Przeglądany 13478 razy ] Sosnową krawędź natarcia wypełniłem balsą która ma ją wzmocnić i ułatwić naklejenie sklejkowego pokrycia. Załącznik: DSCF7208.JPG [ 108.94 KiB | Przeglądany 13478 razy ] Załącznik: Podobne balsowe wypełnienia nakleiłem na górne listwy dźwigarów, które są częściowo " wpuszczone " w obrys profilu . Załącznik: Załącznik: Oczywiście wszystkie te wypełnienia zostaną oszlifowane do obrysu profilu . |
Autor: | TomekW [ 16 lut 2012, o 11:52 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Wypełnienia krawędzi natarcia, spływu i dźwigarów oszlifowane. Pozostało wklejenie kilku wzmocnień ,doklejenie sklejkowego żebra nasadowego i zaczynam klejenie sklejkowych kesonów. Załącznik: Załącznik: Zważyłem model w takim stanie jak na zdjęciach : kadłub - 550 stateczniki - 180 + 30 bagnety płaty - 880 + 200 bagnety sklejka na pokrycie - 750 razem ok. - 2600 Dojdą jeszcze zastrzały , płoza , folia na pokrycie , wyposażenie RC ,pilot i pewno trochę balastu do wyważenia. Powierzchnia płatów to ok 120 dec. kw . Będzie raczej lekko |
Autor: | TomekW [ 24 lut 2012, o 15:31 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Przednia część płata - do pierwszego dźwigara - w mojej Sroce podobnie ja w oryginale będzie pokryta sklejką. Zastosowałem sklejkę o gr. 0, 6 mm trójwarstwową . Pokrycie kesonu naklejam elementami o szerokości równej odstępowi między dwoma żebrami. Próba naklejenia szerszego elementu nie powiodła się - potrzebował bym trzeciej ręki Elementy są klejone " na zakładkę " równą grubości żebra , tak więc krawędzie należy najpierw zeszlifować . Załącznik: DSCF7356.JPG [ 106.63 KiB | Przeglądany 13426 razy ] Robię to papierem o gr. 240 , przy zastosowaniu grubszego ziarna łatwo można " przedobrzyć " Technika oklejania podobna jak przy usterzeniu - moczę sklejkę , delikatnie wyginam i mocuję przy pomocy ścisków na listwie zapobiegającej zgnieceniu . Następnie delikatnie suszę suszarką . Załącznik: DSCF7353.JPG [ 101.05 KiB | Przeglądany 13426 razy ] Dodatkowo zabezpieczam na brzegach taśmą papierową. Ponieważ skrzydło ma profil płaskowypukły, pokrycie góry profilu wymaga dłuższej sklejki niż pokrycie spodu. Dlatego sklejkę musimy złożyć nierówno uwzględniając tę różnicę ( wcześniej zmierzoną ). Tak to mniej więcej będzie wyglądało : Załącznik: DSCF7358.JPG [ 99.65 KiB | Przeglądany 13426 razy ] Jako że przygotowanie i przyklejenie jednego elementu zajmuje mi średnio godzinę , a mam ich na jednym płacie 11 nie licząc końcówki , raczej prędko mnie tu nie zobaczycie |
Autor: | piter216 [ 24 lut 2012, o 21:47 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Piękna robota Tomku tylko podziwiać i uczyć się . To zostało Ci jeszcze tylko 19 godzin roboty |
Autor: | TomekW [ 3 mar 2012, o 12:45 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Zakończyłem naklejanie kesonu o okleiłem końcówkę prawego płata. Wyszło średnio, magikom z Retroplane wychodzi - nie wiedzieć czemu - lepiej i dokładniej Na eliptycznej końcówce pokrycie położyłem od żebra do żebra . Na sklejkową krawędź natarcia nakleiłem najpierw listwy sosnowe , następnie dopiero balsowe wypełnienia . Pozwoli to po naklejeniu sklejki i oszlifowaniu uzyskać eliptyczną krawędź natarcia , gdyż w tym miejscu pokrycie jest nierozwijalne . Załącznik: DSCF7398.JPG [ 118.79 KiB | Przeglądany 13371 razy ] Końcówkę płata okleiłem według mojego " widzimisię " ponieważ niestety nie ma żadnych zdjęć które pokazywały by jak to wyglądało w oryginalnym szybowcu . Wszystkie elementy klejone " na zakładkę " - dość pracochłonne - ale połączenie jest naprawdę mocne, a efekt wizualny jak dla mnie niezły -ale to już pozostawiam do oceny innym . Załącznik: DSCF7406.JPG [ 116.67 KiB | Przeglądany 13371 razy ] Jeszcze oklejona końcówka z góry i z dołu , na razie nie oszlifowana . Załącznik: DSCF7408.JPG [ 105.33 KiB | Przeglądany 13371 razy ] Załącznik: DSCF7409.JPG [ 105.8 KiB | Przeglądany 13371 razy ] Załącznik: DSCF7410.JPG [ 107.55 KiB | Przeglądany 13371 razy ] |
Autor: | milo [ 3 mar 2012, o 12:53 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Jakz pasowaniem kawałków pokrycia, udawało Ci się za pierwszym razem? Super robota! |
Autor: | TomekW [ 4 mar 2012, o 13:31 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych |
Dopasowanie elementów okazało się najłatwiejszą częścią całej operacji. Wymaga tylko dokładności i cierpliwości ale na tym w końcu polega modelarstwo . Przy oklejaniu skrzydła obyło się nawet bez kartonowych szablonów - wystarczyło dokładnie zmierzyć . Trudniejsze jest przyklejanie - nawet wstępnie wygięta sklejka sprężynuje , trzeba się imać wszelkich sposobów . Załącznik: DSCF7399.JPG [ 96.79 KiB | Przeglądany 13348 razy ] Najbardziej obawiałem się by w trakcie przyklejania skrzydło się nie zwichrowało, na szczęście udało się pomimo klejenia "w ręce " . Niestety okazało się że drugie skrzydło w tzw. międzyczasie skrzywiło się więc będę musiał zastosować jakiś inny sposób oklejania aby to zniwelować .Tak czy inaczej skutecznie mnie ten fakt wczoraj zniechęcił do Sroki - chyba się wezmę za coś innego. |
Strona 4 z 6 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |