Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 17:33

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
Post: 20 lis 2011, o 16:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Sroka to jeden z mniej znanych polskich konstrukcji przedwojennych. Zaprojektowana na przełomie 1933 i 1934 roku przez Antoniego Kocjana jako szybowiec tzw. " przejściowy" nie zapisała się w tabelach rekordów, gdyż nie takie było jej przeznaczenie. Był to tzw. "wół roboczy" polskich lotnisk i szybowisk służący do konkretnych zadań : nauki lotów na holu , lądowania pod stok i pierwszych lotów żaglowych.
Sroka była szybowcem udanym, była to lekka, zwrotna , mocna konstrukcja bardzo poprawna pilotażowo . Żadna Sroka nie przetrwała wojennej zawieruchy , zdjęć jest bardzo mało więc model nie będzie na pewno makietą w pełnym tego słowa znaczeniu.
Postanowiłem założyć ten wątek aby pokazać że możliwe jest zbudowanie takiego modelu od podstaw w nadziei że inni modelarze miłośnicy starych polskich szybowców również podejmą to wyzwanie.
Postaram się opisać możliwie dokładnie budowę tak aby była to swego rodzaju " lekcja poglądowa "
Nie ukrywam, że jest to pierwsza tego rodzaju moja konstrukcja wiec nie ustrzegłem się błędów.
Wiele rozwiązań podejrzałem na zagranicznych forach, choć jak się okazało zobaczyć a wykonać to spora różnica.
Na pewno niektórzy znają moją relację z innego forum, niemniej jednak postanowiłem rozpocząć ją " od zera" .

Model jest budowany w skali 1 : 3,5
Rozpiętość : 3,28 m
Długość : 1,77 m
Model jest budowany na podstawie rysunku zamieszczonego w książce "Antoni Kocjan- szybowce i walka z bronią V ". W momencie rozpoczynania budowy był to najlepszy rysunek jaki posiadałem . Gdybym zaczynał dziś , opierał bym się na rysunku z III tomu" Polskich konstrukcji lotniczych", moim zdaniem lepszym. Pewne elementy miałem już jednak wykonane i zdecydowałem się pozostawić tak jak jest. Na pewno pomocna w konstruowaniu była by umiejętność projektowania na komputerze, ale to może przy następnym modelu. Ten jest wykonywany ręcznie.

Pora przejść do konkretów.
Ponieważ model jest w skali 1 : 3,5 rysunek bazowy z książki powiększyłem kserograficznie tak, aby przedstawiał szybowiec w skali 1 : 35. Ułatwia to wykonanie rysunku wykonawczego modelu w skali 1 : 1 , mnożymy potrzebne wymiary x 10. Sporządziłem rysunki kadłuba w rzucie z góry i z boku , z rozmieszczonymi na podstawie rysunków i zdjęć wręgami i podłużnicami.
Z topolowej sklejki grubości (około) 4mm wyciąłem tzw. kil stanowiący obrys kadłuba w rzucie z boku .
Następnie zdejmując wymiary z rysunku 1 : 1 rysujemy wszystkie wręgi. Mnie to zajęło niedzielne popołudnie. Wręgi rysuję na jednej kartce, co pozwala wychwycić ew. błędy.
Wręgi przeniosłem na sklejkę topolową przy pomocy kalki maszynowej i wyciąłem wyrzynarką włosową . Główne wręgi ( nośne) wycięte są ze sklejki brzozowej 4 mm.
Następny krok to ażurowanie wręg i wykonanie wycięć pod podłużnice kadłuba .
CDN...


Załączniki:
Sroka plan.jpg
Sroka plan.jpg [ 105.73 KiB | Przeglądany 23163 razy ]
DSCF6351.JPG
DSCF6351.JPG [ 99.11 KiB | Przeglądany 23163 razy ]
sroka 009.jpg
sroka 009.jpg [ 100.42 KiB | Przeglądany 23163 razy ]
DSCF6362.JPG
DSCF6362.JPG [ 107.93 KiB | Przeglądany 23163 razy ]
DSCF6392.JPG
DSCF6392.JPG [ 106.94 KiB | Przeglądany 23163 razy ]

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 lis 2011, o 23:19 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Świetna robota, aż chce się zacząć jakiś nowy projekt... wiedziałem, że tak będzie, jak rozpoczniesz swoją relację z budowy "Sroki". Mam parę pytań, ale poczekam, napewno otrzymam odpowiedź w trakcie.
Masz kibica w mojej osobie.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 lis 2011, o 22:11 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2011, o 14:55
Posty: 25
Lokalizacja: Kraków
Piękna robota! Bardzo podobają mi się polskie przedwojenne szybowce.
Może kiedyś ktoś wypuści taki tartaczek do budowy np. Sroki ale taki 2 - 2.5m rozpiętości.
Niestety nie mam warunków na duże modele :( A i modelarz ze mnie zbyt kiepski, aby tak jak autor tego ciekawego tematu, wykonać model praktycznie od zera.
Na razie pozostaje mi śledzenie tej relacji...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 lis 2011, o 22:31 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 sie 2011, o 20:51
Posty: 558
Lokalizacja: Elbląg
Tomku mam nadzieję, że mi głowy nie urwiesz...
Załącznik:
p1050046w.jpg
p1050046w.jpg [ 35.96 KiB | Przeglądany 20721 razy ]

rozpiętość 1,8M, cięciwa 210mm. rysunek sporządzony na podstawie książki A.Olejko (mam nadzieję, że coś widać)
może kiedyś wzbogaci mój hangar

_________________
Fw190 NPN, PZL Dromader NPN, SuperSportster, Dart XL fpv, copterx 450 black angel
Radiomaster tx12multi


Ostatnio zmieniony 21 sie 2014, o 09:29 przez molej, łącznie zmieniany 1 raz
Zdjęcia przeniesiono na serwer


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 lis 2011, o 19:52 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Uważam , że warto podejmować próby budowy makiet polskich szybowców i to zarówno dużych jak i małych. Makieta to zawsze makieta , obojętnie czy ma 2 czy 4 m. rozpiętości. Dlatego zachęcam wszystkich do zmierzenia się z tym wyzwaniem .
Na początku muszę wyjaśnić, że moja Sroka będzie miała pokrycie sklejkowe gr. 0,6 mm dlatego rysując wręgi kadłuba pominąłem grubość pokrycia. W przypadku grubszego pokrycia, np. balsą 3 mm , należałoby pomniejszyć obrys zewnętrzny wręg o te 3 mm.
Następnie wykonałem centralny węzeł stanowiący połączenie płatów z kadłubem razem z szablonami profilu płata , tak aby potem te elementy jak najdokładniej do siebie pasowały.
Załącznik:
DSCF6412.JPG
DSCF6412.JPG [ 102.57 KiB | Przeglądany 23076 razy ]

Teraz możemy złożyć po raz pierwszy kadłub "na sucho"
Załącznik:
DSCF6363.JPG
DSCF6363.JPG [ 101.59 KiB | Przeglądany 23076 razy ]

Wreszcie coś widać :D No , sporawy... :shock:
Są różne metody budowy kadłubów, ja zdecydowałem się użyć pomocniczego stelaża. Użyłem listew 2x2 cm , ważne aby były dokładnie kątowe tak aby zachować przy montażu prostopadłość sklejanych elementów . Poszczególne listwy montujemy do stołu tak aby były dokładnie równoległe i tworzyły jedną płaszczyznę inaczej kadłub będzie krzywy. Mój dotychczas prosty stół okazał się w tym momencie krzywy , skorygowałem to podkładkami sklejkowymi .
Przyznam , że wykonanie tego " rusztowania " to prawdziwa próba nerwów :evil:
Załącznik:
DSCF6418.JPG
DSCF6418.JPG [ 584.97 KiB | Przeglądany 23076 razy ]

Załącznik:
DSCF6419.JPG
DSCF6419.JPG [ 602.46 KiB | Przeglądany 23076 razy ]

Na tak przygotowanym rusztowaniu układamy kil, wstawiamy wręgi , łapiemy ściskami " wszystko ze wszystkim " , trzy razy sprawdzamy i wstępnie sklejamy ( punktowo ) .
Załącznik:
DSCF6421.JPG
DSCF6421.JPG [ 568.32 KiB | Przeglądany 23076 razy ]

Załącznik:
DSCF6424.JPG
DSCF6424.JPG [ 103.46 KiB | Przeglądany 23076 razy ]


Zdejmujemy kadłub , sprawdzamy raz jeszcze , jeśli wszystko jest prawidłowo kleimy tam , gdzie wcześniej nie mieliśmy dostępu .
Po wyschnięci kleju, montujemy kadłub z powrotem na stelażu .
Idziemy na zasłużone piwo czy co tam kto woli ;)
C. D. N.

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 lis 2011, o 21:03 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 sie 2011, o 10:51
Posty: 81
Lokalizacja: Nysa
Piękny :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 lis 2011, o 22:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Jaki profil płata. Tak "na oko" to chyba jakiś MS?

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 lis 2011, o 14:09 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Witam ponownie.
Zdecydowałem się na profil MS Retro 13 % , którego współrzędne można pobrać ze strony Retroplane.
Nie przywiązuję większej wagi do osiągów modelu ( nie kręcą mnie zawody ), raczej sugerowałem się prostotą budowy . Usterzenie ma symetryczne profile NACA .
Podłużnice tyłu kadłuba to sosna 5 x 5 mm. Podłużnice przodu ze względu na znaczne wygięcie zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej wykonałem metodą lamelowania z trzech listew 2 x 5 mm.
Listwy moczymy w wodzie (np. w wannie ) a następnie aby wstępnie odwzorować kształt przypinamy na planie .
Następnie suszymy suszarką .
Załącznik:
DSCF6441.JPG
DSCF6441.JPG [ 101.6 KiB | Przeglądany 23023 razy ]

Listewki przyklejamy pojedynczo doginając do łuku kadłuba i unieruchamiając do momentu związania kleju ,łącząc z tylną listwą listwą "na zakładkę ".
Załącznik:
DSCF6440.JPG
DSCF6440.JPG [ 105.58 KiB | Przeglądany 23023 razy ]

Załącznik:
DSCF6445.JPG
DSCF6445.JPG [ 101.83 KiB | Przeglądany 23023 razy ]

A tak to wygląda z bliska.
Załącznik:
DSCF6443.JPG
DSCF6443.JPG [ 96.49 KiB | Przeglądany 23023 razy ]

Dobrze byłoby tak zorganizować sobie pracę , aby po wklejeniu podłużnic jednej strony możliwie szybko obrócić kadłub i wkleić podłużnice drugiej strony. Wówczas wszystkie listwy będą dosychały jednocześnie co zmniejszy ryzyko zwichrowania kadłuba. Kadłub pozostawiamy oczywiście przypięty do stelaża na jakiś czas , w tym czasie możemy zająć się budową np. usterzenia.
Kadłub z wklejonymi podłużnicami jest już na tyle sztywny, że bez problemu możemy wykonywać przy nim dalsze prace.
Załącznik:
DSCF6455.JPG
DSCF6455.JPG [ 100.58 KiB | Przeglądany 23023 razy ]

C.D.N.

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 lis 2011, o 11:01 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 sie 2011, o 20:51
Posty: 558
Lokalizacja: Elbląg
opis budowy napewno będzie przydatny następnym budującym.
ale zastanawia mnie jedna rzecz: jak będą poprowadzone kable do serw w skrzydłach? bo chyba nie przez tak cienki "grzebień"

_________________
Fw190 NPN, PZL Dromader NPN, SuperSportster, Dart XL fpv, copterx 450 black angel
Radiomaster tx12multi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 lis 2011, o 11:40 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Myślę, że to zdjęcie powinno wszystko wyjaśnić. Kable będą łączone w czasie montażu modelu do lotu, a wtyki chowane w skrzydło.


Załączniki:
DSCF7108.JPG
DSCF7108.JPG [ 101.68 KiB | Przeglądany 22998 razy ]

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group