Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
SZD-50-3 Puchacz http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=57&t=1319 |
Strona 1 z 12 |
Autor: | mgr [ 27 gru 2015, o 17:43 ] |
Tytuł: | SZD-50-3 Puchacz |
Od dłuższego czasu, rysuję sobie powoli Puchacza, będzie to półmakieta. Wzór: Załącznik: Dane modelu: Rozpiętość: 1960mm (2060mm z kadłubem) Cięciwa płata: 210mm / 130mm Wydłużenie: 11,5 Powierzchnia płata: 33,3 dm2 Rozpiętość statecznika: 540mm Cięciwa statecznika: 125mm / 80mm A: 0,48 Profil płata: SD7037 Profil poziomego: NACA 0009 Profil Pionowego: NACA 0012 Wznios: 2 stopnie Kąt zaklinowania: 2 stopnie Skos płata: -2,5 stopnia Miałem duży problem ze znalezieniem dobrych rzutów szybowca które nadały by się do obrysowania. Napisałem nawet maila do SZD (Allstar PZL Glider szd.com.pl) niestety nie doczekałem się odpowiedzi. W końcu na jakiejś stronie znalazłem prospekt reklamowy Puchacza, z niego uzyskałem rzuty. Załącznik: Model, będzie miał podwozie główne oraz kółko przednie. Z tyłu będzie płoza (niektóre wersje miały także tylne kółko). Puchacz przerzucony do CAD. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Stan aktualny: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik:
|
Autor: | mgr [ 29 gru 2015, o 18:48 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Powoli do przodu ![]() Przód 37mm, główne 51mm Załącznik:
Komentarz: Przód NONAOGON.jpg [ 15.23 KiB | Przeglądany 33464 razy ] Załącznik:
Komentarz: Podwozie główne NONAK2SZT.jpg [ 19.44 KiB | Przeglądany 33464 razy ] Podwozie będzie stałe, amortyzacja tylko na kole. Elementy podwozia oraz wręgi na których będę się opierać będą z laminatu 2mm. (niebieskie elementy na screenie) Załącznik: Zająłem się także statecznikiem pionowym. Załącznik: Serwo jest już docelowo, jest odpowiednie wcięcie w żeberku. Elementy czarne to balsa 2mm, reszta balso-sklejka 3mm. |
Autor: | Andrzej Klos [ 29 gru 2015, o 23:27 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Cześć Tomek, Jak zawsze moje 3 grosze na temat stabilności i profili: 1. Współczynnik A=0.48 wydaje się być trochę duży. Zależy on od momentu profilu i dla SD7037 zalecają trochę mniejszy 0,4-0,425: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37183- ... ntry450598 Mniejszy ogon = łatwiej wyważyć model, mniejsze siły na belce ogonowej.. Poza tym ogon jest "prawie" T-owy, pracuje w mniej zaburzonym powietrzu za skrzydłem i może być trochę mniejszy. 2. Czy powiększyłeś tez statecznik pionowy? 3. Jaka jest odległość średniej cięciwy aerodynamicznej skrzydła od statecznika poziomego jako stosunek średniej cięciwy (strasznie to brzmi skomplikowane). Wygląda na małą i może się zrobić "nerwowy model". I jaka była w oryginale? 4. Warto pomyśleć o wzmocnieniu belki ogonowej w okolicy statecznika poziomego. Na koniec zdjęcie Puchaczy w Australii. Zrobiłem na nich wiele lotów, głownie przewożąc (przelatując ?!) rożne pasażerki ![]() Załącznik: PS. Ten dobrze odżywiony facet to nie ja! Czołem Andrzej |
Autor: | mgr [ 30 gru 2015, o 00:00 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Ad 1. W Bekasie, też mam ten profil, tam A wynosiło 0,55. Model nawet z dość tylnym wyważeniem latał dobrze, bez tendencji do korkociągu. Z przednim nie szło go przeciągnąć... zwalał się na skrzydło i kontynuował lot. Nie mniej jednak ciekaw jestem, tego co piszesz przy następnym modelu na pewno spróbuję obniżyć tą wartość. Ad 2. Pionowy z obliczeń wyszło, że wymagane jest 1,9 dm2 w modelu jest 2.9 dm2. Ad 3. Nie jestem pewien czy rozumiem, spływ płata do natarcia statecznika to 331mm. Średnie cięciwy to 170/102,5, ramię Lh 4,8 dm Ad 4. Całość będzie kryta balsą na to tkanina szklana z Eze-Kote. Aczkolwiek, chyba przedłużę te pomocnicze podłużnice 3x3. Te opisy co podawałeś na pfm, mam na dysku pobrałem sobie jak tylko się ukazały, jednak z braku czasu jakoś do nich nie zajrzałem... chyba będzie trzeba to nadrobić... ![]() Korzystając z okazji nie masz (bądź ktokolwiek inny czytający temat ![]() |
Autor: | Andrzej Klos [ 30 gru 2015, o 02:18 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Ad 1 To jest Twój model, zrobisz jak uważasz ale po co wozić po niebie taki wielki statecznik ![]() Ad 2 Czy chodzi Ci o pionowy? Stateczniki w szybowcach i samolotach liczone sa używając dużo bardziej złożonych wzorów. Ja myślałem o zachowaniu proporcji. Pewnie jest jakiś powód dla którego statecznik pionowy jest taki duży. Kiedyś czytałem książkę konstruktora lotniczego, który twierdził, ze statecznika pionowego nigdy za mało.. Ad 3 Chodzi znowu o zachowanie proporcji. Jak policzyles Lh tzn jakie byly punkty odniesienia? 4.8/1.7=2.83 czy taka wielkosc byla w orginale? AD 4 Jak uważasz. Zamiast SD7037 może zastanów się nad Czeskim profilem LHK512: http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/ ... rfoils.php Jest dużo lepszy przy większych prędkościach, model będzie lepiej penetrował. Załącznik: Załącznik: Rożnica w max CL jest znikoma i LHK512 będzie OK. Jeśli naprawdę musisz mieć taki sam CL załączam LHK512mod który nieco zmodyfikowałem Załącznik: Chciałem dodać, że profili tych jeszcze nie używałem ale jestem przekonany, że będzie lepszy od SD7037. Właśnie kończę budować skrzydło do szybowca zboczowego z profilem bazowanym na jednym z szybszych profili LHK. Jak poszukasz w Google SZD Puchacz, wychodzi dużo zdjęć, można je "crop" i ściągnąć napisy. Czołem Andrzej |
Autor: | mgr [ 30 gru 2015, o 10:14 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Andrzej Klos pisze: To jest Twój model, zrobisz jak uważasz ale po co wozić po niebie taki wielki statecznik ![]() Pewnie dla spokoju, prawda jest taka, że cały czas się uczę i pewnie podświadomie preferuje stabilniejsze modele... mniej wymagające ![]() Andrzej Klos pisze: Czy chodzi Ci o pionowy? Stateczniki w szybowcach i samolotach liczone są używając dużo bardziej złożonych wzorów. Ja myślałem o zachowaniu proporcji. Pewnie jest jakiś powód dla którego statecznik pionowy jest taki duży. Kiedyś czytałem książkę konstruktora lotniczego, który twierdził, ze statecznika pionowego nigdy za mało.. Tak o pionowy, już poprawiłem. Chyba czytacie wraz z milo, te same książki. Milo zawsze mi to powtarza: "Pionowego nigdy za mało...". ![]() ![]() Andrzej Klos pisze: Chodzi znowu o zachowanie proporcji. Jak policzyłeś Lh tzn jakie były punkty odniesienia? 4.8/1.7=2.83 czy taka wielkość była w originale? Lh liczone było tak jak opisywał to Niestoj. Widać to na tym rysunku: download/file.php?id=772&mode=view Co do tej proporcji oryginału: 37.42378/11.78=3.17 Zrobiłem sobie graficzne porównanie tych profili. Załącznik: Główna różnica w grubości profilu, jeszcze czytam ten opis ze strony którą podałeś. Ciekawy profil. Andrzej Klos pisze: Właśnie kończę budować skrzydło do szybowca zboczowego z profilem bazowanym na jednym z szybszych profili LHK. Szkoda, że nie rozpocząłeś relacji... można by było wiele podpatrzeć ![]() |
Autor: | Andrzej Klos [ 30 gru 2015, o 11:35 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Jaka przewidujesz wage modelu (obciazenie powierzchni)? mgr pisze: Lh liczone było tak jak opisywał to Niestoj. Widać to na tym rysunku: download/file.php?id=772&mode=view Co do tej proporcji oryginału: 37.42378/11.78=3.17 Ty masz 2.83 a orginal 3.15, niby niewiele ale zawsze w zla strone.. Nie mam niestety ksiazki Niestoj'a. Od jakiego punktu byly liczone te wielkosci? Szkic pokazuje prostokatne skrzydlo. Powinno byc od sredniej cieciwy skrzydla i statecznika. mgr pisze: Główna różnica w grubości profilu, jeszcze czytam ten opis ze strony którą podałeś. Ciekawy profil. Ktory profil jest pokazany LHK512 czy LHK512 mod? Jezeli masz obciazenie skrzydel rzedu ~30g/dm2 to proponuje niemodyfikowany. mgr pisze: Szkoda, że nie rozpocząłeś relacji... można by było wiele podpatrzeć Robiłeś pełną analizę w xflr5 NIe ma sie czym chwalic. Skrzydlo, bialy styropian i fornir. Model to Kwarcinski Perfect 1.5m ale orginal ma profil SD 7084. Model bardzo ladny ale nie nadaje sie na zbocze, zbyt powolny, jak tylko dodasz steru wysokosci, spada jak kamien. Pewnie dobry na termike. Tak zrobilem pelna analize, sprawdzajac rozne ksztalty skrzydel i profile, orignal czerwony, moj biala przerywana linia na gorze. Model ma klapy+lotki, ale tego nie ma tym wykresie. Załącznik: Perfect +.PNG [ 10 KiB | Przeglądany 33401 razy ] Czolem Andrzej |
Autor: | mgr [ 30 gru 2015, o 11:42 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Andrzej Klos pisze: Jaka przewidujesz wage modelu (obciazenie powierzchni)? Chcę się zmieścić w 1100 gram. Da to obciążenie na poziomie 33 g/dm2. Andrzej Klos pisze: Nie mam niestety ksiazki Niestoj'a. Od jakiego punktu byly liczone te wielkosci? Szkic pokazuje prostokatne skrzydlo. Powinno byc od sredniej cieciwy skrzydla i statecznika. Tak, są użyte średnie cięciwy. Szkic miał tylko zobrazować, odległość tj. 75% cięciwy płata+ odległość spływ-natarcie + 25% cięciwy statecznika. Andrzej Klos pisze: Ktory profil jest pokazany LHK512 czy LHK512 mod? Jezeli masz obciazenie skrzydel rzedu ~30g/dm2 to proponuje niemodyfikowany. Na rysunku jest profil niezmodyfikowany. |
Autor: | mgr [ 30 gru 2015, o 19:27 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Jako, że już prawie koniec, pokusiłem się o małe 3D. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik:
|
Autor: | mgr [ 4 sty 2016, o 23:06 ] |
Tytuł: | Re: SZD-50-3 Puchacz |
Puchacz przygotowany ![]() ![]() Załącznik:
|
Strona 1 z 12 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |