Od jakiegoś czasu, w wolnych chwilach projektuję "Rekina". Ostatnio nic nowego nie zrobiłem i liczę, że tworząc wątek coś ruszy w temacie. Projekt ten rozkładam na dłuższy okres czasu i liczę że oblot odbędzie się w tej dekadzie

Nie mam doświadczenia z konstrukcjami tej wielkości więc bardzo liczę na pomoc w trakcie prac projektowych

Kilka informacji o szybowcu znajduje się w
tym temacie. Wzoruję się na planach Martin-a Simons-a z którym w końcu udało mi się skontaktować i otrzymałem nawet od niego plany (w nieco większej skali) za co mu serdecznie dziękuję
Podstawowe dane modelu (1:5):Rozpiętość: 3798 [mm]
Długość: 1454 [mm]
Cięciwa: 280 [mm]
Rozpiętość stat. poz. 600 [mm]
Pow. nośna: 74,70 [dm²]
Pow. stat. poz.: 10,82 [dm²]
Pow. stat. pion.: 6,72 [dm²]
Niektóre informacje otrzymane za pomocą arkusza do obliczeń Curtis-a Suter-a. Poniżej screen z wyników:
Załącznik:
01.JPG [ 66.43 KiB | Przeglądany 15858 razy ]
Odpowiednie wartości mieszczą się w zakresach (więcej info
tutaj) czyli powinno obyć się bez powiększania usterzenia (choć chyba dla takiej skali to już nie stanowi "problemu").
Dodatkowe info co do założeń:- kadłub konstrukcyjny, wzmacniany tkaniną
- profile usterzenia z rodziny NACA
- skrzydła konstrukcyjne lub styro-fornir (to się jeszcze okaże)
- planowana masa: 3700 - 4000 [g] (?)
Daje to obciążenie pow. nośnej od ~50 [gr/dm²] do prawie 54 [gr/dm²], choć jeszcze nie wiem czy to ok dla tej skali i modelu planowanego do latania w termice.
Obrysowany kadłub wraz z podanymi na planie przekrojami
Załącznik:
02.jpg [ 68.24 KiB | Przeglądany 15858 razy ]
Oczywiście obrysowałem kadłub też w rzucie z góry i na tej podstawie zamodelowałem bryłę aby uzyskać interesujące mnie przekroje
Załącznik:
03.JPG [ 16.75 KiB | Przeglądany 15858 razy ]
Załącznik:
04.JPG [ 20.53 KiB | Przeglądany 15858 razy ]