Jak pewnie niektórzy z Was Koledzy zauważyli, od pewnego czasu na czacie przewijał się temat Salamandry. Powodem jego podjęcia była m.in. wizyta pewnej bardzo sympatycznej grupy naszych Kolegów (Milo, Piter 216 oraz TomekW), udokumentowana zdjęciami, w Bezmiechowej. Z wielkim zapałem zrobili fotki odrestaurowanego szybowca, czego efektem jest mała galeria
http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=65&t=706 . Postanowiłem podjąć ten temat. Model będzie wersją z "przed wojnia", czyli z "okrągłym" statecznikiem poziomym i bez hamulców aerodynamicznych. Jak staruchy to staruchy

. W tej chwili jestem na etapie opracowywania rysunków warsztatowych, które postaram się później udostępnić. Teraz podstawowe dane modelu:
- skala 1:5
- rozpiętość 250 cm (około)
To naprawdę są dane podstawowe

Po pewnych obliczeniach, w których nieocenioną pomoc okazał mi Milo (w kwestiach konsultacyjnych) zaistniała potrzeba powiększenia statecznika poziomego o 40%. Również Piter216 pomagał mi w zdecydowaniu o koncepcji modelu, m.in. w kwestii pomocy w wykreślaniu profili, na równi z Milo, orientacyjnie - z czym będę miał do czynienia. Nie ukrywam, że dużą inspiracją do opracowania rysunków modelu jest temat
http://pfmrc.eu/index.php?/topic/29249-salamandra-14/. Oczywiście nie chodzi tu o odwzorowanie modelu Krzyśka Kura, ale o porównanie przeprowadzonych przez niego obliczeń i, w pewnym stopniu, adaptacji rozwiązań konstrukcyjnych jego modelu. Rysunki, z których korzystam, zaczerpnąłem z "naszego" (wybacz Piotrek za "naszego"

) chomika:
Załącznik:
strona1.jpg [ 176.13 KiB | Przeglądany 20891 razy ]
Załącznik:
strona2.jpg [ 153.01 KiB | Przeglądany 20891 razy ]
Na dzisiaj mam zrobione:
rysunki statecznika pionowego
Załącznik:
pionowy.JPG [ 270.07 KiB | Przeglądany 20906 razy ]
i statecznika poziomego
Załącznik:
poziomy.JPG [ 201.76 KiB | Przeglądany 20906 razy ]
Teraz jestem na etapie opracowywania rysunków gondoli. W międzyczasie będę się starał równolegle prowadzić budowę poszczególnych elementów szybowca. Dlaczego? Ano mając już zbudowane pewne rzeczy, łatwiej będzie opracowywać dokumentację wyjściową pozostałych elementów. Nie ukrywam, że liczę tu na Wasz doping

Rozwiązania konstrukcyjne i podobne sprawy będę przedstawiał w miarę postępu prac. Oczywiście poza dopingiem liczę na Wasze Koledzy uwagi i podpowiedzi
A dlaczego Salamandra, i to jeszcze przedwojenna? Bo to historia pięknych kart polskiego szybownictwa i jego odwzorowywania w miniaturze, czyli naszych zainteresowań. I trzeba zrobić wszystko, żeby o tym nie zapomnieć.
