Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 16 kwie 2024, o 06:59

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
Post: 2 lip 2012, o 22:26 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 mar 2012, o 21:24
Posty: 108
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
No to idziemy dalej...

W wolnej chwili wkleiłem łącznik boczków na końcu kadłuba oraz listwę przy garbie. Jako że te elementy nie potrzebują zbyt wiele zachodu wystarczyło mi 3 minuty.

Załącznik:
DSC_0061.JPG
DSC_0061.JPG [ 750.39 KiB | Przeglądany 7568 razy ]


Kadłub jest zakończony i czeka na szlifowanie.
Domek silnika ....

Załącznik:
DSC_0012.JPG
DSC_0012.JPG [ 536.57 KiB | Przeglądany 7568 razy ]

Załącznik:
DSC_0013.JPG
DSC_0013.JPG [ 494.72 KiB | Przeglądany 7568 razy ]


Waży 18,5g.
Teraz oczekuje na zalanie CA – w tym momencie nie wiem czy użyję wręgi silnikowej z otworami czy bez (obie są w zestawie). Będzie to zależało od użytego silnika.

W drugim modelu mam Turnigy SK 3536-1400, który waży 105g. Trochę dużo.
W PA zastosowali do tego modelu silnik Thrust 20, który waży ok 75g.
Jaki finalnie użyję - zobaczę pod koniec składania modelu.

W międzyczasie postanowiłem rozpocząć sklejanie powierzchni sterowych.

Jeden z kolegów na innym forum wkleił kiedyś linka do czeskiej strony, na której zauważyłem stery łączone nie na prostokątne wpusty, lecz z półokrągłymi łączeniami.
Powiem, że bardzo mi się to spodobało i zastosowałem takie rozwiązanie u siebie.

Załącznik:
DSC_0027.JPG
DSC_0027.JPG [ 599.7 KiB | Przeglądany 7568 razy ]


Po zalaniu CA i oszlifowaniu, część nieruchoma SK waży... aż 1,8g

Załącznik:
DSC_0030.JPG
DSC_0030.JPG [ 699.63 KiB | Przeglądany 7568 razy ]


Każda część ma inną średnicę łączenia, tak więc nie ma dwóch takich samych elementów. Ma to oczywiście swoje zalety, ale też wady.

Powiem szczerze, że ułożyłem wszystkie elementy na formatkach najbardziej ekonomicznie (czyt. W małej rozsypce), tak więc CHWILĘ musiałem spędzić dobierając elementy do każdej powierzchni sterowej. Jeśli zestaw miałby być dystrybuowany, muszę do niego zrobić jakąś instrukcję 
W każdym razie dobiera się jak puzzle….

Skoro sklejenie i oszlifowaniu poszło tak, że ledwo zdążyłem zauważyć, kontynuuję SK...

Załącznik:
DSC_0021.JPG
DSC_0021.JPG [ 646.17 KiB | Przeglądany 7568 razy ]

Załącznik:
DSC_0024.JPG
DSC_0024.JPG [ 525.82 KiB | Przeglądany 7568 razy ]


I finalne ważenie: 5,5g.

Załącznik:
DSC_0033.JPG
DSC_0033.JPG [ 579.44 KiB | Przeglądany 7568 razy ]


Przed oklejaniem wygląda to tak:

Załącznik:
DSC_0028.JPG
DSC_0028.JPG [ 580.73 KiB | Przeglądany 7568 razy ]


-----
edit: sprawdzaniem czy wszystko dobrze składam i zarazem kontrolą jakości, zajmuje się - uważnie patrząc spod poprzedniego modelu - moja kotka: Szelka
:)

Załącznik:
DSC_0001.JPG
DSC_0001.JPG [ 664.97 KiB | Przeglądany 7561 razy ]

_________________
A positive anything is better than negative nothing :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 lip 2012, o 08:06 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Wychodzi bardzo fajnie, jedynie co bym zmienił to listwy sosnowe na pręty węglowe fi3. Te się już nie uginają pod folią a są lżejsze.

Jeden błąd jaki zauważyłem to spływ pionowego. listwę z zawiasami powinieneś pociagnąć do samego końca a u Ciebie jest połączona w najgoszym z możliwych miejsc

Postokąt pokazuje jak powinna być zrobiona listwa, duża strzałka wskazuje możliwe miejsce pęknięcia statecznika, a dwie mniejsze kierunek włókien w poszczególnych elementach.


Załączniki:
DSC_0027.JPG
DSC_0027.JPG [ 110.21 KiB | Przeglądany 7554 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 lip 2012, o 22:06 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 mar 2012, o 21:24
Posty: 108
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Hej,

Mnie się wydawało, że po zalaniu CA takie miejsca będą trwalsze niż sama balsa, ale przyznam, że projektując nie zwracałem uwagi na położenie tego elementu.
Tak czy inaczej idąc za Twoją radą przeprojektowałem go:

Załącznik:
SK_1.jpg
SK_1.jpg [ 38.19 KiB | Przeglądany 7537 razy ]


Jeśli chodzi o zastosowanie węgla zamiast listew sosnowych... na początku rzeczywiście miałem tak zrobić.
Jednak jeden powód odwiódł mnie od tego. Wspominałem wcześniej, że zamiast boczków z balsosklejki zastosowałem te z balsy i że obawiałem się o uszkodzenia boczków w poziomie (dlatego zastosowałem wzmocnienia z prętów węglowych i wsporniki o których pisałeś), ale także o ewentualne uszkodzenia pionowe kadłuba.

Jeśli podczas nieprzyjemnego lądowania uderzę tyłem kadłuba w ziemię, to listwy sosnowe powinny znacznie lepiej przenieść naprężenia na wręgi kadłuba.
Węgiel będzie rzeczywiście troszkę lżejszy i fajniej byłoby się go mocowało, ale nie jest tak odporny. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Dodatkowo zastosowałem też listwę sosnową w górnej części wręg kadłuba. Pokażę to przy kolejnych postach.

Jestem otwarty na propozycje zmian i jak najlepsze zaprojektowanie modelu, więc jeśli to rozwiązanie nie jest najlepsze, to raz jeszcze skorygujcie mnie.

---------

Kierunek jest przymocowany do kadłuba przednią częścią na specjalny, prostokątny zamek:

Załącznik:
DSC_0061 - Kopia.JPG
DSC_0061 - Kopia.JPG [ 83.91 KiB | Przeglądany 7537 razy ]


Natomiast w tylnej części … no właśnie.

Załącznik:
DSC_0042 (2).JPG
DSC_0042 (2).JPG [ 575.18 KiB | Przeglądany 7537 razy ]


Zgodnie z projektem, doszlifowałem tylna jego część na ok. 2,5 mm i wsunąłem w kadłub.

Załącznik:
DSC_0046 (2).JPG
DSC_0046 (2).JPG [ 472.01 KiB | Przeglądany 7537 razy ]


Jednak takie rozwiązanie przy użyciu balsy nie jest chyba najbardziej fortunne.
Balsa służy raczej do pozycjonowania i nie będzie trzymała mocno steru w kadłubie.

Do tego modelu coś wymyślę (pewnie wypełnię miejsce pomiędzy boczkami kadłuba twardą balsą, wstawię pręt węglowy w pionie i wywiercę w SK otwór na pręt) niemniej temu elementowi należy się jakaś poprawka do projektu.

Czy macie może jakieś propozycje?
Coś co będzie proste, ale jednocześnie mocne.

Zamocowałem SK w kadłubie i na ten moment (przed oszlifowaniem) przedstawia się to tak:

Załącznik:
DSC_0052 (2).JPG
DSC_0052 (2).JPG [ 156.23 KiB | Przeglądany 7537 razy ]


Rozpocząłbym dziś pracę nad kabinką a dokładniej jej konstrukcyjną częścią, ale okazało się, że zabrakło mi sosny 4x4 jako podłużnic, tak więc biorę się za SW oraz lotki.

edit:

Tak więc puzzle po raz kolejny :)

Załącznik:
DSC_0003 (3).JPG
DSC_0003 (3).JPG [ 522.31 KiB | Przeglądany 7535 razy ]

Załącznik:
DSC_0004 (3).JPG
DSC_0004 (3).JPG [ 532.65 KiB | Przeglądany 7535 razy ]

Załącznik:
DSC_0009 (3).JPG
DSC_0009 (3).JPG [ 508.08 KiB | Przeglądany 7535 razy ]



Edit

Spieszę donieść, że SW jest już sklejony i czeka na szlifowanie:

Załącznik:
DSC_0001 (3).JPG
DSC_0001 (3).JPG [ 456.93 KiB | Przeglądany 7532 razy ]

Załącznik:
DSC_0004 (4).JPG
DSC_0004 (4).JPG [ 576.03 KiB | Przeglądany 7532 razy ]

_________________
A positive anything is better than negative nothing :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 lip 2012, o 12:13 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 1 wrz 2011, o 12:01
Posty: 4
Lokalizacja: 3city
co do mocowania statecznika pionowego to tam przeciez przychodza jeszcze jakies dwa policzki szlifowane w ksztalt nie? jezeli tak to lekko bez znaczenia jak ten srodek bedzie mocowany byleby wchodzil w czesc kadlubowa...

nie widac tego za dobrze na zdjeciach; jezeli nie jest tak jak pisze powyzej to moze wywal ten wpust w wstaw pioro z lepszego materialu (sklejka?) albo jakis weglowy "palec"

_________________
_________________
Piotr dUKE
VA Models Dragonfly,Multiplex Acromaster, Artex Katana, Svenson Wayfarer

w planach Beechcraft Baron


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 21 lip 2012, o 20:59 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 mar 2012, o 21:24
Posty: 108
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Przez ostatnie 2 tygodnie nie miałem nawet chwilki, żeby się zająć modelem, a lato już w połowie... tak więc nadrabiam.

Jeśli chodzi o stat. pionowy, to dokładnie tak zrobię jak sugeruje DukeRoger.
Wyrzucę wpust, wstawię pomiędzy boczki kawałek balsosklejki, wywiercę otwór na pręt węglowy w SK oraz balsosklejce i to powinno go usztywnić.

Jeśli chodzi o rozwiązanie docelowe, to zrobię tak: przedłużę w górę kawałek balsosklejki z zamknięcia obu boczków, do niej będzie przyklejony SK i to powinno załatwić kwestię.

Załącznik:
SP.jpg
SP.jpg [ 35.54 KiB | Przeglądany 7454 razy ]



Jak postęp prac w dalszych kwestiach?

1. Wyszlifowane zostały:

- kadłub
- S.K.
- statecznik poziomy wraz ze S.W.

Użyta balsa wydała mi się jednak zbyt lekka, tak więc postanowiłem wzmocnić część, gdzie dźwignia popychacza będzie ciągnęła / pchała S.K..
Po oklejeniu folią powinno być OK.

S.W finalnie mogą być rozdzielone i napędzane dwoma oddzielnymi serwami lub połączone.
W poprzednim modelu połączyłem je za pomocą aluminiowego kątownika.

Nie jest źle, ale oczywiście każdy ma swoje sposoby, tak więc miejsce na dodatkowe serwo jest.

Załącznik:
125.JPG
125.JPG [ 64.25 KiB | Przeglądany 7454 razy ]



2. Zrobiłem też kabinkę.

Konstrukcyjnie to stare rozwiązanie - nie jak w przypadku Sławka, który tłoczy całość z HIPS'u.
Mimo iż zrezygnowałem ze środkowej wręgi wagowo wyszło średnio: 19,1 g wraz z magnesem o śr 1 cm (takie posiadałem)
Może wymyślę coś lepszego mi lżejszego przy okazji poprawek do projektu.

Załącznik:
DSC_0012 (3).JPG
DSC_0012 (3).JPG [ 628.38 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Załącznik:
DSC_0038 (3).JPG
DSC_0038 (3).JPG [ 748.46 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


3. Wczoraj wieczorem zrobiłem 1,5 skrzydła.

Załącznik:
112.JPG
112.JPG [ 647.53 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Załącznik:
115.JPG
115.JPG [ 737.37 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Załącznik:
118.JPG
118.JPG [ 715.74 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Załącznik:
97.JPG
97.JPG [ 605.88 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Skrzydło zrobiłbym momentalnie, gdyby nie ... wzmocnienia żeber pod kieszeń bagnetu.

Zrobiłem w nich otwory 10mm (jak bagnet), a w rzeczywistości kieszeń ma większy wymiar. Swój zrobiłem z 2-3 zwojów kartki papieru i distalu. Ma ok 11mm.
Tak czy inaczej każde wzmocnienie (oraz otwory w żebrach) musiałem powiększyć. I ta czynność zabrała mi ok 1/3 czasu przy całym skrzydle.

Załącznik:
98.JPG
98.JPG [ 581.1 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Od wewnętrznej strony pokrycia skrzydła, pod serwem zamontowałem wzmocnienie - balsa ma grubość 1,5mm, tak więc łatwo o wgięcie / uszkodzenie.

Załącznik:
104.JPG
104.JPG [ 752.84 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Po pokryciu skrzydło wygląda tak:

Załącznik:
111.JPG
111.JPG [ 840.98 KiB | Przeglądany 7454 razy ]


Załączniki:
109.JPG
109.JPG [ 810.22 KiB | Przeglądany 7454 razy ]

_________________
A positive anything is better than negative nothing :)


Ostatnio zmieniony 21 lip 2012, o 22:00 przez Kicior, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 21 lip 2012, o 21:10 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 mar 2012, o 21:24
Posty: 108
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Ostatnie zdjęcie notorycznie wchodziło mi na sam dół, więc piszę nowy post zamiast edytować...

Waga kompletnego skrzydła wraz z kieszenią bagnetu (przed szlifowaniem): 59,2g
Myślałem, ze będzie ok 50g, ale trudno.

Drugie - niedokończone skrzydło nie posiada jeszcze oklejenia balsą.

Załącznik:
119.JPG
119.JPG [ 849.17 KiB | Przeglądany 7452 razy ]


Takie rozwiązanie budowy skrzydła jest banalnie proste i naprawdę szybciutko się klei.

Niemniej przy pierwszym skrzydle popełniłem dwa błędy:

a) z tej ekscytacji po 2 tygodniach braku modelarskiego zajęcia wstawiłem (i przykleiłem) nie to żebro. Nr 3 nie ma otworu na kieszeń bagnetu.
Także musiałem go doszlifować. Jako że oprócz pierwszego - żebra są zrobione z balsy problem nie był duży.

b) większy błąd.
Otóż podłużnica z balsosklejki łącząca się z żebrami wygięła mi się lekko w górę. Zobaczyłem to już po sklejeniu wszystkich elementów.
Przyczynę znalazłem i rozwiązałem dopiero przy drugim skrzydle.

Co się stało?
Po wsunięciu żebra w podłużnicę, żebro wypchnęło ja na zewnątrz (prawdopodobnie wcięcie na żebro było zbyt wąskie).
Podłużnica została więc wygięta w górę (jakieś 2mm) więc całe skrzydło razem z nią.

Nauka jest z tego taka, że elementy nie powinny być wciskane, ale raczej lekko wchodzić w siebie.
Przy kolejnym skrzydle spiłowałem delikatnie wcięcia i wszystko wyszło idealnie.

Miałem nadzieję, je dziś dokończyć, ale ... klej mi się skończył :(, tak więc pozostaje mi poniedziałek lub zakup małych jednorazówek kleju w hipermarkecie budowlanym.
Folia już idzie do mnie z Chin, tak więc czekam z niecierpliwością.

Niemniej jak wspominałem wyposażenie samolotu przejdzie od dawcy z pierwszej wersji, więc prawdopodobnie troszkę czasu jeszcze upłynie zanim wzleci.
No chyba że użyję swoich wyjątkowych umiejętności jak przy rozpoczęciu sezonu... :)

Jak wygląda model na dziś:

Załącznik:
126.JPG
126.JPG [ 150.77 KiB | Przeglądany 7452 razy ]


cdn.

_________________
A positive anything is better than negative nothing :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 lis 2012, o 22:16 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 mar 2012, o 21:24
Posty: 108
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Dawno nic nie pisałem w temacie, więc pora go zakończyć:

Wszystkie części modelu zostały oszlifowane.
S.K. będzie napędzany serwem pull-pull (są kieszenie na serwa w tyle kadłuba, jednak zdecydowałem się jak najbardziej odciążyć ogon).

W tzw. międzyczasie wytłoczyłem kabinkę metodą vacu:

Załącznik:
DSC_0003.JPG
DSC_0003.JPG [ 621.5 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Nie ma ideału, ale przyzwoicie:

Załącznik:
DSC_0008.JPG
DSC_0008.JPG [ 72.75 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Załącznik:
DSC_0010.JPG
DSC_0010.JPG [ 744.76 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Kształt kabinki jest inny niż w oryginale, ale taki mi się podobał.


Jako że poprzedni model cały był pokryty transparentną, czerwoną folią:

Załącznik:
DSC_0023_1.jpg
DSC_0023_1.jpg [ 428.71 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


... dlatego ten postanowiłem pokryć trochę inaczej.

Oczywiście moja młodsza kotka pomaga koncepcyjnie.
:)

Załącznik:
DSC_0001.JPG
DSC_0001.JPG [ 136.83 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Starsza kocia dojrzała skazę w kabince...

Załącznik:
DSC_0010 (4).JPG
DSC_0010 (4).JPG [ 900.09 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Załącznik:
DSC_0014.JPG
DSC_0014.JPG [ 945.34 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Biały kolor z zewnątrz, czerwony transparentny od spodu.
Oczywiście biały kolor jest strasznie sterylny, dlatego nie mógł taki zostać. Rozrysowałem sobie około 25 rożnych wzorów malowań, a finalnie ....zrobiłem coś ad-hoc:
:)

Załącznik:
DSC_0028.JPG
DSC_0028.JPG [ 960.93 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Załącznik:
DSC_0029.JPG
DSC_0029.JPG [ 983.83 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Załącznik:
DSC_0030.JPG
DSC_0030.JPG [ 932.97 KiB | Przeglądany 7356 razy ]


Teraz kilka słów technicznych:

- model "goły" bez elektroniki, ale z akcesoriami typu kabinka, popychacze, podwozie waży ok 450-460 g
- silnik (z ogromnym naddatkiem mocy), regulator (60A), serwa, akumulator 2200mAh, odbiornik, etc - wazy kolejne 430g
- w sumie: 900g

Oczywiście to jakieś 100-130g więcej niż oryginał (60g więcej w konstrukcji, 70g więcej w elektronice), ale też 100g mniej niż poprzedni mój model.
Jak będzie latał - zobaczę na wiosnę.

Muszę jeszcze sporo potrenować, żeby nie cieszyć się nim (a właściwie nimi - bo mam teraz dwa) zbyt krótko :)
Jak tylko się dokona fakt oblotu, to wstawię film.

Nie wiem kiedy zrobię osłonę silnika - na razie bez pośpiechu powstaje kopyto ze styroduru.
Z pewnością model z osłoną będzie prezentował się znacznie lepiej.

Tymczasem zaczynam rysować kolejny projekt :)

Pozdrawiam wszystkich.

_________________
A positive anything is better than negative nothing :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 lis 2012, o 22:51 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Wyszedł świetnie, patrząc na wytłoczkę to chyba z Vivaku tłoczyłeś. Chyba uśmiechnę sie do Ciebie o taki KIT.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 lis 2012, o 23:50 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 mar 2012, o 21:24
Posty: 108
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Hej,

Bardzo się cieszę się, że się podoba.

Co do materiału - kolega dał mi próbkę refabrykowanego PETG.
Powierzchnia niestety nie jest idealna jak na twoje standardy :), zdjęcie chyba dobrze wyszło :), ale staram się.

Nie dodałem, że zmieniłem profil na polecany przez Ciebie NACA 64012A, także jeden model ma NACA 0016 (gruby, wolny), a ten wspomniany 64012A (szybszy).

Nie jestem zadowolony z łączenia połówek S.W. - zrobiłem to metodą wspomnianą w poście - duraluminiowym kątownikiem przykręconym za pomocą 4 wkrętów. Muszę pomyśleć nad lepszym, pewniejszym rozwiązaniem.

Poza tym, jak widać zastosowałem niewiele żeber w skrzydłach, dlatego po oklejeniu powstały "końskie żebra"

Przeprojektowałem też lotki, ponieważ długie, balsowe listwy wyginały się przy obkurczaniu opalarką.
Wyglądają teraz tak:

Załącznik:
Lotki.jpg
Lotki.jpg [ 34.43 KiB | Przeglądany 7340 razy ]


Mimo wszystko wydaje mi się, że model jest lepszy i lżejszy od pierwszej wersji.
Jeśli będziesz chciał żeby dodać dodatkowe żebra lub inne zmiany - daj po prostu znać.

Pozdrawiam!

_________________
A positive anything is better than negative nothing :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 8 lis 2012, o 15:12 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 4 cze 2012, o 04:48
Posty: 26
Lokalizacja: Warszawa
Cześć.
Wyszedł bardzo fajnie, ale na RC można by było sporo zaoszczędzić wagi jak do tego modelu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group