Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://www.forum.aerodesignworks.eu/ |
|
PBY-5A ,,Catalina,, http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=4&t=185 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Jony50 [ 6 sty 2012, o 21:13 ] |
Tytuł: | PBY-5A ,,Catalina,, |
Witam, Chciałem się podzielić z wami budową modelu PBY-5A Catalina w skali 1:13,8 Dane modelu: Rozpiętość-2,3m Długość kadłuba 1,41m Cięciwa centropłata 330mm rozpiętość 960mm Cięciwa końcówek 230mm rozpiętość 650mm Powierzchnia nośna 69dm2 Powierzchnia usterzenia poziomego 11dm2 Planowana masa modelu 4500g-5000g Wskaźnik stateczności 0,46 Wyważenie 27%-28% Obciążenie powierzchni nośnej 65-72g/dm2 Kadłub,gondole silnikowe,osłony silników oraz pływaki wykonane zostały z laminatu.Wykonał je dla mnie Krzysztof -Kesto. Kadłub(zmieniłem kąt natarcia płata na +6 stopni względem osi kadłuba, a statecznika na +4 stopnie): Załącznik: Statecznik poziomy:(budowa konstrukcyjna, powierzchnia statecznika została zwiększona z 14 do 17% powierzchni skrzydła. Waga statecznika 68g): http://img864.imageshack.us/img864/7370/dsc01128mod.jpg |
Autor: | slawekmod [ 7 sty 2012, o 14:38 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Kiedyś przymierzałem się do Cataliny ale chyba jestem jeszcze za cienki żeby zrobić taki model. Pewnie u mnie kadłub byłby z balsy bo do laminatów nie mam odpowiednich warunków. |
Autor: | Jony50 [ 8 sty 2012, o 19:54 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Ja również nie mam warunków by samemu zrobić kadłub z laminatu, dlatego poprosiłem o to kolegę Krzysztofa "Kesto". Bardzo często poruszanym tematem przy budowie Cataliny są kąty natarcia płata, statecznika poziomego oraz silników. W moim modelu są to kąty takie jak miał prawdziwy samolot - skrzydła +6 stopni, statecznik poziomy +4 stopnie, silniki +3 stopnie, wszystko względem osi kadłuba. Takie ustawienie umożliwi moim zdaniem szybszy start z wody przy mniejszej mocy silnika. A co Wy o tym myślicie? Drugim tematem, który chciałem poruszyć jest stateczność podłużna Cataliny. W celu jej poprawy powiększyłem statecznik poziomy z 14% powierzchni skrzydła do 17%, myślę, że dzięki temu model będzie bardziej stateczny. |
Autor: | Jony50 [ 28 sty 2012, o 21:56 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Witam, pracy przy Catalinie ciąg dalszy. Skrzydło - profil centropłata Clark Y-15%, końcówki Clark Y-12%. Jest to konstrukcja styropianowo-balsowa. Styropianowy rdzeń wyciąłem "gorącym drutem", dodatkowo wyażurowałem trzy otwory dla zmniejszenia masy skrzydła. Przed oklejeniem rdzenia balsą wkleiłem mocowanie płata i zastrzałów oraz rurki laminatowe do połączenia płata z centropłatem za pomocą rurki duralowej o średnicy 16mm. Rdzeń okleiłem balsą 1mm twardą, za pomocą kleju Soudal. Pomiędzy rdzeniem, a balsą dałem siatkę z włókna szklanego używaną w budownictwie, co znacznie wzmocniło skrzydło. W ramach ciekawostki: płat styropianowo-balsowy po raz pierwszy został zastosowany pod koniec lat 60-tych i to najprawdopodobniej w Polsce. Wówczas to polska ekipa na Mistrzostwa Europy modeli akrobacyjnych zdalnie sterowanych po raz pierwszy zastosowała płaty z rdzeniem styropianowym. Do postu załączam zdjęcia: Skrzydło - centropłat(550g) i końcówki(po 230g): Załącznik: Mocowanie końcówek do centropłata: Załącznik:
|
Autor: | milo [ 28 sty 2012, o 22:02 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Świetna robota, zresztą jak większość twoich modeli. Jak zrobiłeś ażury w rdzeniu? Buduje swój kolejny płat styro-balsa i interesuje mnie to. |
Autor: | TomekW [ 28 sty 2012, o 22:19 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Płat ma dźwigar , czy tylko pracujące pokrycie ? I jak wykonałeś krawędź spływu - doklejając listwę , czy źle widzę ? Wykonanie ekstra , czekam na ciąg dalszy . |
Autor: | Jony50 [ 28 sty 2012, o 22:40 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Ażury w rdzeniu wycina się w dość prosty sposób. Pierwszą rzeczą jest wytopienie otworu w rdzeniu za pomocą prostego, rozgrzanego drutu. Musi być on równo i pewnie prowadzony. Zasada pokazana na obrazku: Załącznik: imgemc.jpg [ 116.18 KiB | Przeglądany 10381 razy ] Ja stosuję drut 5mm oraz prowadzenie robię z blachy. Po wykonaniu otworu i przewleczeniu drutu oporowego wycinam ramką otwory ulżeniowe według wcześniej zamocowanego na rdzeniu szablonu, najlepiej mieć kogoś do pomocy. |
Autor: | Jony50 [ 28 sty 2012, o 22:55 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Płat nie posiada dźwigara tylko pracujące pokrycie wzmocnione siatką z włókna szklanego,krawędź spływu jest doklejana. |
Autor: | Jony50 [ 7 mar 2012, o 12:56 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Dalsze prace przy Catalinie: Od końcówek skrzydeł zostały odcięte i obrobione lotki: Załącznik: Lotki zostały zamocowane na trzech zawiasach. Zastrzały do mocowania płatów zostały wykonane z blachy duraluminiowej 2mm, po wyażurowaniu zostały pokryte balsą i oprofilowane. Przed pokryciem: Załącznik: Zastrzały wraz z pływakami po obróbce: Załącznik: Pływaki zostały wykonane z laminatu, mocowanie z rurek węglowych oprofilowanych balsą. Do napędu Cataliny zostaną użyte silniki Dualsky XM 3548CA-5, regulatory emax ESC-35A oraz akumulatory Dualsky 3700Ah, 4s: Załącznik: Wstępnie złożona Catalina bez kabiny: Załącznik: Widać mocowanie serwomechanizmów i łoża akumulatorów. Catalina z kabiną: Załącznik:
|
Autor: | Chomik [ 7 mar 2012, o 13:56 ] |
Tytuł: | Re: PBY-5A ,,Catalina,, |
Ładny ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |