Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 9 maja 2024, o 06:00

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
Post: 27 wrz 2019, o 07:35 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 wrz 2016, o 11:56
Posty: 184
Lokalizacja: Wieś koło Żywca
Posiadam taki watomierz
Załącznik:
3c4f22c14a24a3445e4e3da046f4.jpg
3c4f22c14a24a3445e4e3da046f4.jpg [ 27.58 KiB | Przeglądany 208 razy ]


Jestem na etapie kompletowania napędu do Muchy, jako że jest to mój pierwszy tak "duży" model mam różne obawy związane z ciągiem a mocą silnika. Zmajstrowałem na szybko "hamownię" i co pokazał mój wattmeter:

śmigło 12X6,5
16V
40A
620W
ciąg stat 1250g

śmigło 10X6
16V
40A
540W
ciąg stat 1100g

I tu mama pytanie, czy to się zgadza? pytam ponieważ mój znajomy twierdzi że "ten wskazywacz a nie miernik" jest do bani, "jak prąd i napięcie takie same to i waty także"...

_________________
Pozdrawiam, Stefan


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 wrz 2019, o 08:04 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 8 lis 2013, o 09:39
Posty: 278
Lokalizacja: Plewiska
Trochę racji ma. W odniesieniu do napięć /prądów stałych. Jednak nasze silniki są zasilane impulsowo. Pytanie ile pomiarów w ciągu sekundy robi watomierz i czy trafi z pomiarem. Myślę że nie ma co przesadzać - do naszych zastosowań miernik jest wystarczający.

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Piłeś- nie pisz!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 wrz 2019, o 11:10 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
stefol pisze:
Posiadam taki watomierz
śmigło 12X6,5
16V
40A

620W
ciąg stat 1250g

śmigło 10X6
16V
40A
540W
ciąg stat 1100g


Na wstępie powiem, że mam WattMeter z HK, i nie mam z nim problemu. Wskazuje jak trzeba, przy czym widzimy tu jedynie moc, prąd, napięcie.
W danych które podałeś, jest raczej błąd. W drugim przypadku podana moc jest nie zgodna ze wskazaniem napięcia i prądu. (P = U * I) [540 != 16*40 :!: ]

Taki miernik, może nam powiedzieć, czy nie przekraczamy wartości granicznych dla używanego ESC, czy silnika tylko tyle i aż tyle.
Zgodzę się, że silniki sterowane są 'impulsowo' prąd jest przełączany między różne uzwojenia silnika z pewną częstotliwością.
Jednak uważam, że jest to na tyle szybkie, by to co widzimy było pewną wartością uśrednioną.
Nie dobierał bym komponentów na styk, raczej dał bym zapas 10-15% na ESC i silniku (jeśli zbliżamy się do maksymalnego prądu dla danego silnika, wtedy mniejsze śmigło by ograniczyć pobór.)

Uważam, że dla takich zastosowań spokojnie taki 'wskazywacz' wystarczy.
Wziął bym jeszcze pod uwagę by:
  • przed pomiarem 'skalibrować / zaprogramować' zakres gazu w ESC
  • nie dobierać wartości na styk
  • robić pomiar przy maksymalnym naładowaniu baterii jak i na jej nominalnym napięciu. (Czyli czy nie upalimy silnika na początku, ani nie zabraknie nam mocy w połowie ;) )
  • sprawdzić temperaturę silnika - jasne będzie ciepły ale nie może parzyć - to też informacja dla nas, o przeciążeniu silnika.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 wrz 2019, o 11:47 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 wrz 2016, o 11:56
Posty: 184
Lokalizacja: Wieś koło Żywca
mgr pisze:
W danych które podałeś, jest raczej błąd. W drugim przypadku podana moc jest nie zgodna ze wskazaniem napięcia u prądu. (P = U * I) [540 != 16*40 :!: ]


Czyli nowe okulary albo lekarz (bynajmniej nie od oczu) bo widzę to co chcę widzieć :lol:

mgr pisze:
Nie dobierał bym komponentów na styk, raczej dał bym zapas 10-15% na ESC i silniku (jeśli zbliżamy się do maksymalnego prądu dla danego silnika, wtedy mniejsze śmigło by ograniczyć pobór.)


Tak też podobnie rozumuję, max prąd silnika wynosi 55A ESC 65A, powinno być dobrze.

_________________
Pozdrawiam, Stefan


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 paź 2019, o 12:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Ja posiadam ten model:
Załącznik:
hk-010-1.jpg
hk-010-1.jpg [ 66.05 KiB | Przeglądany 182 razy ]

Przy pomiarach nie zauważyłem problemów... Tak jak było powiedziane, warto zostawić sobie margines bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o temperaturę silnika - na hamowni trudno to ocenić bo można uszkodzić napęd. W modelu, gdy wlot chłodzenia jest na kadłubie blisko osi obrotu śmigła, to "napotkane powietrze" chłodzi głównie silnik a nie strumień zaśmigłowy. Kiedyś w modelu w którym nie miałem problemów z temperaturą silnika, załączyłem napęd na ponad minutę - efektem było przegrzanie uzwojenia :| :oops:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group